Bedrijven steken veel meer aandacht in inclusief beleid voor vrouwen
De focus op vrouwvriendelijk werkgeverschap is tijdens de coronacrisis in een stroomversnelling geraakt. Volgens nieuw onderzoek van Grant Thornton werkt inmiddels meer dan twee derde van de middelgrote bedrijven actief aan het stimuleren van een inclusieve cultuur waarin vrouwen zich thuis voelen.
Voor zijn studie ondervroeg Grant Thornton senior leiders van 5.000 middelgrote bedrijven in 29 economieën, waarmee het onderzoek volgens het bureau een representatief beeld geeft van de wereldwijde stand van zaken.
Het onderzoek (dat op 1 maart naar buiten wordt gebracht) concludeert onder meer dat bedrijven steeds vaker de wensen van vrouwen centraal stellen in hun rekrutering en talentmanagement. Gaf in 2021 nog 36% van de leiders aan bezig te zijn met het creëren van een meer inclusieve omgeving voor vrouwen, dit jaar is dat percentage verdubbeld.
“De strijd om talent wordt steeds heviger en werknemers hebben hoge verwachtingen”, constateert Grant Thornton-partner Monique Pisters. “We zien steeds inclusievere werkomgevingen die zijn ingericht om vrouwelijk talent te behouden. Dit komt uiteindelijk ten goede aan veel vrouwen die, in het verleden, werden beperkt door meer traditionele benaderingen van werk.”
Meer dan 7 op de 10 respondenten delen deze mening: 73% geeft aan dat meer inclusieve vormen van werken ten goede komen aan de carrièrepaden van vrouwen – een stijging met vier procentpunten ten opzichte van de 2021-editie van de studie.
Vooral voor bedrijven die streven naar meer diversiteit in de top kan een meer inclusieve omgeving een verschil maken. Uit het Grant Thornton-onderzoek komt naar voren dat vrouwen gemiddeld genomen 30% van de senior managementfuncties bekleden. Maar de verschillende tussen landen, sectoren en organisaties kunnen fors zijn.
“Inclusiviteit kan een aanjager vormen voor doorstroming naar de top en het behoud van vrouwelijk toptalent”, zegt Pisters.
Het hebben van een inclusieve werkplek is “ook een krachtig wervingsinstrument”, zegt Pisters, juist in een tijd waarin meer dan de helft van de leiders aangeeft dat ze moeite hebben met het aantrekken van het juiste talent. “Vrouwelijke millennials zoeken werkgevers die diversiteit hoog in het vaandel hebben staan.”