MIT en Capgemini Invent lanceren onderzoek naar B2B platforms
Al tien jaar werkt de toonaangevende MIT Sloan School of Management samen met Capgemini Invent aan onderzoek op het gebied van digitalisering. Aan deze samenwerking is nu een vervolg gegeven.
Het Initiative on the Digital Economy (IDE) is een onderzoeksgroep binnen de MIT Sloan School of Management, de business school van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT), één van ’s werelds meest prestigieuze technische universiteiten.
Het instituut houdt zich vooral bezig met de impact van digitale transformatie op het bedrijfsleven en mensen. Sinds de oprichting in 2014 is IDE uitgegroeid tot een van de meest geciteerde denktanks binnen het domein.
Samen met Capgemini Invent, de consultancytak van ICT-dienstverlener Capgemini, heeft IDE nu een nieuw onderzoeksproject gelanceerd, gericht op de ontwikkeling van business-to-business (B2B)-platforms.
B2B-platforms zijn – vergelijkbaar met B2C platforms – online marktplaatsen waar een bedrijf goederen of diensten aanbiedt aan andere bedrijven. Het marktpotentieel voor deze zakelijke platformen is enorm. Sommige analisten schatten dat de markt voor B2B e-commerceplatforms drie keer groter is dan die voor business-to-consumer (B2C) e-commerceplatforms. Vergeleken met hun B2C-tegenhangers lopen B2B-platforms echter flink achter in hun marktvolwassenheid.
“Hoewel er enkele overeenkomsten zijn, is het duidelijk dat B2B-platforms en -ecosystemen anders functioneren dan B2C platforms”, zegt Geoff Parker van IDE. “Dit gebied is onvoldoende onderzocht, dus ons doel is om goed inzicht te krijgen in wat er nodig is voor organisaties om succesvolle B2B-platforms te ontwikkelen en nieuwe bedrijfsmodellen te implementeren.”
In hun gezamenlijke studie zullen de onderzoekers de best practices van succesvolle B2C-modellen onder de loep nemen. Deze worden vervolgens vertaald naar waardevolle lessen voor B2B-platforms. Het wereldwijde onderzoek zal zich uitstrekken over uiteenlopende sectoren en industrieën. Te denken valt aan de automotivebranche, consumentenproducten, gezondheidszorg, energie, smart home en productie.
“Ons onderzoek naar dit onderbelichte gebied onderstreept onze gedeelde ambitie om de dynamiek en ecosystemen in kaart te brengen die nodig zijn voor het ontwerpen, bouwen en exploiteren van succesvolle B2B-platforms”, geeft Volker Darius aan, een Managing Director bij Capgemini Invent.
In de afgelopen tien jaar voerden IDE en Capgemini Invent onderzoek uit op onderwerpen als bedrijfsinnovatie, de businesscase voor digitale technologie, digitale volwassenheidsmodellen en leiderschap in het digitale tijdperk.