Nederlander geeft tijdens Black Friday €222 uit

26 november 2021 Consultancy.nl

Vandaag barst Black Friday weer in volle hevigheid los – een feest voor koopjesjagers, maar ook voor retailers. Gemiddeld verwachten Nederlanders dit jaar voor €222 aan spullen te kopen, zo blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher & Partners.

Vorig jaar kwam het gemiddelde budget nog uit op €204. Dat is nu dus met een slordige 10% toegenomen, waarmee de uitgaven weer op weg zijn naar het pre-coronaniveau van 219. Toen lag het budget op €236.

Mark Helder, Director bij Simon Kucher, schrijft de weer stijgende uitgaven deels toe aan een “hersteld consumentenvertrouwen in de economie”, maar “aan de andere kant zijn er ook gewoon weer meer mogelijkheden om te shoppen dan een jaar terug rond deze tijd”.

Gemiddelde uitgaven Black Friday per land

De stijgende Black Friday- (en Cyber Monday-)uitgaven zijn zo ongeveer in heel Europa waar te nemen. Een opvallende uitzondering hierop vormt Scandinavië, waar consumenten juist verwachten minder uit te geven.

China aan kop

Desondanks spannen de Denen samen met de Duitsers nog altijd de Europese kroon als het om de hoogte van de uitgaven gaat: in beide landen verwachten consumenten gemiddeld €236 stuk te slaan in hun koopjesjacht.

Wereldwijd steekt China met €399 duidelijk boven de rest uit, waarbij moet worden opgemerkt dat het daar gaat om de uitgaven op Singles Day, grofweg de Chinese equivalent van Black Friday. Ook vindt hier met afstand de grootste stijging plaats: vorig jaar ging het nog om ‘slechts’ €198, zodat de uitgaven met ruim een kwart zijn gestegen.

Andere landen waar diep in de buidel wordt getast zijn de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië, waar per consument respectievelijk €330 en €280 over de toonbank vliegt. Dat is wel minder dan vorig jaar, toen het gemiddelde in beide Arabische landen nog op €340 lag.

Ruim helft Nederlanders doet mee

China gaat ook aan kop wat betreft de populariteit van het voordeeltjesfestijn: maar liefst 95% van de consumenten is van plan iets aan te schaffen op Singles Day. Binnen Europa zijn vooral Spanjaarden (74%) en Italianen (72%) van plan hun slag te slaan.

Koopbereidheid op Black Friday en/of Cyber Monday

Dat is nog steeds een aardig verschil met Nederland, waar iets meer dan de helft (55%) van plan is iets te kopen op Black Friday en/of Cyber Monday. Wel is de populariteit hier toegenomen: vorig jaar ging het nog om heel iets minder dan de helft (49%).

De verschillen tussen de verschillende leeftijdsgroepen blijken aanzienlijk: in de leeftijdscategorie van 25 tot 40 jaar hebben bijvoorbeeld maar liefst vier op de vijf Nederlanders aankopen gepland voor Black Friday.

Iedereen kent Black Friday

Aan de onderlinge verschillen in uitgaven en koopbereidheid liggen ongetwijfeld talloze oorzaken ten grondslag, maar daarbij lijkt het bewustzijn rond Black Friday geen rol van betekenis te spelen: in vrijwel alle onderzochte landen is iedereen inmiddels wel bekend met het aanbiedingenfeest.

Bewustzijn rond Black Friday

Naast China, dat met Singles Day zijn eigen feest heeft gecreëerd, is er slechts één land waar het bewustzijn onder de 98% uitkomt. Opvallend genoeg gaat het om de VS, het land waar Black Friday zijn oorsprong vindt. Met een score van 97% kan echter worden geconcludeerd dat het ook daar wel snor zit met de bekendheid.

Populariteit stijgt, kortingen dalen

Kort samengevat: iedereen kent Black Friday en de populariteit en uitgaven stijgen. Het enige dat naar verwachting níet in de lift zit zijn de kortingen: zo’n 60% van de Nederlanders verwacht dit jaar minder te besparen op hun aankopen.

“Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met de inflatie door de stijgende kostprijzen”, legt Helder uit. “Consumenten weten dat vrijwel alle producenten hier mee te maken hebben en dat er daardoor minder ruimte is voor diepe kortingen.”

De deur uit?

En dan is er ten slotte nog de vraag wáár consumenten hun koopjes gaan binnen hengelen: vanaf de bank of toch ouderwets in de fysieke winkel? Ondanks de nieuwe vlucht die e-commerce heeft genomen sinds de coronacrisis verwacht slechts één op de vijf Nederlandse koopjesjagers alleen online op jacht te gaan.

Online vs offline winkelen

“Retailers zullen daarom naar verwachting ook dit jaar Black Friday weer breder trekken over een langere periode, om consumenten te prikkelen met kortingen gedurende hun kerstinkopen in de stad”, aldus Helder.

Of alle Nederlanders die van plan zijn de winkelstraat op te zoeken dat ook daadwerkelijk doen valt overigens nog te bezien: met sterk stijgende besmettingscijfers en een pakket aan extra coronamaatregelen in aantocht zou het zomaar kunnen dat velen op het laatste moment toch maar besluiten te winkelen vanaf hun telefoon of laptop.

Simon Kucher & Partners is een internationaal adviesbureau gespecialiseerd in strategische marketing. Voor de ‘Global Black Friday Forecast’ werden meer dan 11.000 respondenten uit 17 landen ondervraagd.

More on: Simon-Kucher
Netherlands
Company profile
Simon-Kucher is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Simon-Kucher is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.