Singles Day (anti-Valentijnsdag) gaat wederom records breken

05 november 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Het in China welbekende fenomeen Singles Day – door velen ook wel aangemerkt als anti-Valentijnsdag – lijkt dit jaar opnieuw records te gaan breken. Acht op de tien Chinezen willen minstens zoveel gaan uitgeven als vorig jaar.

Wat in 1993 nog enkel een idee was van een groep studenten – zij wilden mensen die single zijn in het zonnetje zitten en bedachten een soort anti-Valentijnsdag – is vandaag de dag een van de grootste shopping-evenementen wereldwijd. Vorig jaar werd op Singles Day voor een bedrag van ruim $74 miljard (bijna 50 miljard Yuan) omgezet. Ter illustratie: dat is meer dan bij Black Friday, Cyber Monday en Prime Day opgeteld.

De Singles Day-verkopen zijn de afgelopen jaren explosief gegroeid (in 2015 bedroegen de totale verkopen nog zo’n $10 miljard). Volgens een nieuwe enquête van AlixPartners zal dat dit jaar niet anders zijn. Het adviesbureau peilde de meningen van meer dan 2.000 consumenten uit alle regio’s in China en komt tot de conclusie dat de meerderheid van de Chinezen verwacht dat dit jaar nieuwe records gebroken zullen gaan worden.

Consumers continue to rely on online channels for convenience and safety reasons

Het online kanaal zal dit jaar naar verwachting in toenemende mate gebruikt gaan worden door Chinese consumenten, vooral binnen de zogeheten Tier 1- en Tier 2-steden. Veel van de consumenten geven aan dat ze het niet alleen veiliger en makkelijker vinden om producten online aan te schaffen, maar dat ze het online kanaal ook verkiezen om zo fysieke interacties te beperken.

Consumenten in Tier 3- en Tier 4-steden daarentegen (met minder volwassen e-commercefaciliteiten/logistieke netwerken) zijn eerder geneigd om winkels te bezoeken in hun zoektocht naar goeie deals.

Gemiddeld zijn consumenten van plan dit jaar meer dan 3.000 RMB (ruim €400) uit te geven. Een groep (12%) van meer vermogende Chinezen (meestal gevestigd in Tier-1 en nieuwe Tier-1 steden zoals Hangzhou en Chengdu) is voornemens meer dan RMB 10.000 (ruim €1.300) uit te geven op Singles Day.

The percentage of consumers not planning to spend

Made in China

Er is tegenwoordig een omgekeerde trend zichtbaar als vóór de pandemie. Want gaven consumenten toen de voorkeur aan buitenlandse merken, zo kiezen ze nu in toenemende mate voor lokale merken. De ondervraagde consumenten zijn van plan 73% van hun Singles Day-aankopen te doen bij lokale aanbieders, een stijging van 3% ten opzichte van 2020. Zo’n 55% voerde nationale loyaliteit aan als de belangrijkste reden.

Livestreams

Opmerkelijk is dat winkelen via livestreams dit jaar een belangrijke aanjager vormt voor de e-commerce sales. Slechts 17% van de deelnemers aan de enquête geeft aan dat ze niet van plan zijn om op Singles Day via livestreaming aankopen te doen.