Black Friday niet meer weg te denken uit retaillandschap

20 november 2020 Consultancy.nl

De bekendheid van het uit de Verenigde Staten overgewaaide Black Friday neemt elk jaar verder toe. Inmiddels weet 87% van de Nederlanders waar de dag vol kortingen en acties voor staat.

Black Friday dook voor het eerst op in de VS als verwijzing naar de enorme drukte die in steden heerst op de dag na Thanksgiving. Het is vergelijkbaar met het begrip zwarte zaterdag dat in Europa vaak wordt gebruikt om te verwijzen naar de eindeloze vakantiefiles op de wegen richting landen als Frankrijk en Italië.

Om de aandacht van het winkelend publiek te trekken op Black Friday, kozen retailers en winkeliers er steeds meer voor om uit te pakken met aanzienlijke kortingen op hun standaardprijzen. Dit heeft zich doorgezet tot een spektakelstuk waarbij geen enkele winkel mag ontbreken – en zo is Black Friday ontstaan.

Black Friday niet meer weg te denken uit retaillandschap

Vandaag de dag is Black Friday een van de grootste winkelfestijnen van het jaar, waarbij steeds meer online verhandeld wordt. Vorig jaar werd in de VS een recordomzet van $7,4 miljard gedraaid via online kanalen, 20% hoger dan in het voorgaande jaar. Ook internationaal wint Black Friday al jaren aan terrein, waaronder in ons land blijkt uit onderzoek van Markteffect in samenwerking met Only for Men. 

Bijna negen op de tien Nederlanders zegt te weten wat er met Black Friday bedoeld wordt. Vorig jaar lag dit percentage op 80%. Hiermee is Black Friday een stuk bekender dan bijvoorbeeld Cyber Monday (43%) – een andere kortingsdag die zijn oorsprong vindt in de VS – en Singles Day, het grootste e-commerce feest ter wereld.

Singles Day of ‘Double 11’ omdat het op 11-11 plaatsvindt, is een Chinees feest waarin singles en de liefde voor andere singles centraal staat. Om aan te geven hoe groot Singles Day is: dit jaar werd tijdens Singles Day een omzet van meer dan $60 miljard geboekt – twee keer zoveel als de hele maandomzet van gigant Amazon. Alibaba, de grootste begunstigde van Singles Day, harkte een duizelingwekkende $74 miljard binnen, terwijl de nummer twee in het Chinese e-commercelandschap JD maar liefst $40 miljard kon bijschrijven. 

In Nederland weet volgens Markteffect slechts 23% van de consumenten wat Singles Day precies inhoudt. De mindere bekendheid heeft deels te maken met de enorme bekendheid van Valentijnsdag – een dag die bij zo goed als elke Nederlander helder op het netvlies staat. 

Dit jaar valt Black Friday 2020 op 27 november. Inmiddels is het retailfeestje echter uitgegroeid tot een hele week aan kortingen, die vandaag wordt afgetrapt. Een kwart van de consumenten verwacht dit jaar alle aankopen online te doen. Slechts 12% geeft aan alleen in fysieke winkels op koopjesjacht te gaan. De opkomst van online is al jaren gaande, maar krijgt dit jaar uiteraard nog een extra boost vanwege de coronacrisis.

Computers en elektronica (24%) zijn het meest in trek onder consumenten. Vorig jaar was de productcategorie mode, schoenen en sieraden nog het meest populair (36%), nu zegt slechts 23% van de consumenten mode, schoenen of sieraden te gaan kopen. Dit heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met de impact van Covid-19. Mensen zijn nu voorzichter met uitgaven, en vooral luxe mode en sieraden zijn goederen waar op bezuinigd wordt.

More on: Markteffect
Netherlands
Company profile
Markteffect is not a Netherlands partner of Consultancy.org