Covid-19-pandemie versterkt bewust consumeren

19 mei 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Door de coronacrisis consumeren mensen bewuster. Dat zeggen onderzoekers van Accenture in een nieuwe studie.

De Covid-19-pandemie heeft de winkelgewoonten van veel mensen noodgedwongen drastisch veranderd: webshops schoten de afgelopen veertien maanden als paddenstoelen uit de grond, terwijl de pakketbezorgdiensten overuren draaiden.

In het onderzoek van Accenture, waaraan circa 10.000 respondenten uit 19 landen deelnamen, komt naar voren dat de coronacrisis niet alleen de manier waarop mensen winkelen heeft veranderd. “De pandemie heeft consumenten eveneens meer aan het denken gezet over de impact die hun aankopen hebben op de maatschappij”, zegt Oliver Wright, Senior Managing Director van Accenture en betrokken bij de studie. 

Covid-19 pandemie versterkt bewust consumeren

Dat mensen vandaag de dag bewuster consumeren dan voorheen en meer letten op zaken als de herkomst van grondstoffen en de totale milieu-impact van het eindproduct, dwingt organisaties tot de nodige inspanningen. “Ze moeten er immers voor zorgen dat ze relevant blijven voor hun klanten”, vertelt Wright.

Werk aan de winkel

Hoewel de vraag naar maatschappelijk verantwoorde producten is gestegen, blijkt uit de studie eveneens dat de meerderheid van de consumenten niet weet welke bedrijven deze verantwoorde artikelen wél produceren en welke niet.

Om die reden zegt 70% van de ondervraagden dat producten voortaan van een label moeten worden voorzien waarop duidelijk staat vermeld hoe maatschappelijk verantwoord ze zijn.

Covid-19 pandemie versterkt bewust consumeren

Momenteel is zo’n label in Nederland nog niet wettelijk verplicht. Wel bestaan er tools om te achterhalen hoe verantwoord bepaalde producten zijn. Zoals Goodbase, dat consumenten informeert over de duurzaamheid van een kledingstuk dat ze overwegen te kopen.

Verder geeft 69% van respondenten aan dat een deel van de verantwoordelijkheid om mensen bewuster te laten consumeren bij bedrijven ligt. Organisaties zouden consumenten bijvoorbeeld met reclamecampagnes hierover kunnen informeren.