Check de duurzaamheid van merken en kleding via Goodbase
Hoe duurzaam zijn de kleren die consumenten online bestellen? Met een nieuwe tool krijgen shoppers daar nu direct inzicht in.
De lancering van de tool vindt plaats in een tijd waarin consumenten steeds vaker inzicht willen krijgen in de footprint van de kleren die zij dragen. Bijvoorbeeld inzicht in of grondstoffen die gebruikt zijn wel duurzaam zijn, of de arbeidsomstandigheden bij de productie aansluiten bij de SDG’s, of in hoeverre fabrikanten ook op corporate-niveau duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.
Deze trend heeft er onder andere toe geleid dat retailmerken die zich niet snel genoeg aan de verwachte verduurzaming hebben aangepast kritiek over zich heen krijgen. Daartegenover staat dat duurzame alternatieven, zoals 100% duurzame merken, tweedehands kledingplatforms en kledingruilen aan terrein winnen onder shoppers.
Een van de drempels waar consumenten mee te maken krijgen wanneer ze duurzame merken uitkiezen, is dat ze niet in één oogopslag kunnen zien hoe duurzaam een merk of kledingstuk is. Veelal moeten ze zelf verder Googelen of databases raadplegen waarin dergelijke data beschikbaar is. Met de ontwikkeling van ‘Goodbase’ wil data science-bureau Amsterdam Data Collective (een zusterorganisatie van Solid Professionals) deze drempel nu wegnemen.
De Goodbase-plugin is een klein programma dat geïnstalleerd kan worden in de Chrome-browser, die de gewenste informatie meteen toont. Wanneer bekende websites als Zalando en About You worden bezocht, wordt een visuele lay-over getoond die voor elk product laat zien of het merk duurzaam en ethisch is of niet. In totaal zijn meer dan 2.000 kledingmerken beoordeeld.
Om tot zijn beoordelingen te komen, maakt de tool gebruik van de duurzame merkdatabase van Project Cece en legt daar een laag van kunstmatige intelligentie en natuurlijke taalverwerking overheen. Noor Veenhoven, mede-oprichter van Project Cece, erkent dat de resultaten van de AI “natuurlijk nog niet altijd kloppen”, maar dat de resultaten wel “erg veelbelovend” zijn en dat het een kwestie van tijd is voordat de tool een integraal beeld toont.
Beter en betrouwbaarder
Het Goodbase-algoritme is zelflerend. Hierdoor worden de resultaten met verloop van tijd alleen maar beter en betrouwbaarder, naarmate de merken database van Project Cece groter wordt, geeft Joanneke Meijer van Amsterdam Data Collective aan, de initiator en bedenker van het concept.
Na maanden aan het concept gewerkt te hebben is ze logischerwijs trots dat de tool nu beschikbaar is voor het brede publiek. “Wat intern is begonnen als een klein Data Science for Social Good-project wordt nu beschikbaar voor alle Nederlanders tijdens het online winkelen.”