10 grafieken van Bain over consumentengedrag tijdens corona
Een nieuw 100-pagina’s tellend slidedeck van Bain & Company biedt een diepgaand inzicht in hoe het koopgedrag en de consumentenverwachtingen van Europeanen veranderen te midden van de Covid-19 pandemie. Tien grafieken die de meest opvallende bevindingen in beeld brengen.
Economie
Terwijl de pandemie voortduurt, ervaren consumenten nog altijd een hoge mate van disruptie in hun dagelijkse leven. Wel wordt de impact inmiddels minder hard gevoeld dan in mei.
Consumenten tonen zich steeds pessimistischer over wanneer de wereld terug zal keren naar ‘normaal’.
Veel Europeanen hebben het gevoel dat hun financiële zekerheid in gevaar is: meer dan 40% van de respondenten heeft minder of geen werk, en 40% zag het gezinsinkomen teruglopen.
Gezondheid
Ondanks iets minder zorgen over ziekte in de familie, is zo’n 40% van de respondenten opvallend genoeg meer bezorgd om zijn algehele gezondheid en welzijn dan voor de pandemie, deels omdat velen verwachten dat de impact van corona langer zal doorwerken dan aanvankelijk gedacht.
Koopgedrag
Meer dan 40% van de consumenten schroeft zijn uitgaven terug. Enerzijds is dit vanwege minder mogelijkheden om geld uit te geven, anderzijds vanwege bewuste bezuinigingen op niet-essentiële en luxe-aankopen.
Bepaalde diensten en producten hebben flink geleden onder deze bezuinigingen, terwijl juist meer geld werd uitgegeven aan boodschappen.
Bij het doen van hun boodschappen willen consumenten ontsmettingsgel bij de ingang/uitgang, weinig mensen in de winkel, plexiglas bij de cassières en medewerkers met mondkapjes en handschoenen.
Thuis koken is flink in opkomst tijdens de coronacrisis. In vergelijking met het begin van de lockdown koken mensen vaker thuis. Voor de nabije toekomst verwachten ze dat deze groei doorzet.
Online heerst
Weinig verrassend floreert het online kanaal als nooit tevoren. Terwijl de lockdown voortduurt kopen consumenten steeds minder voedingsmiddelen in de fysieke winkel, en steeds meer online.
Ook buiten het voedingsmiddelensegment zorgt Covid-19 voor een versnelling van de transitie van fysieke winkels naar online shoppen.
Over Bain & Company’s analyse
Voor het onderzoek sloeg Bain & Company – een mondiaal strategie- en managementadviesbureau – de handen ineen met onderzoeksbureau Dynata om meer dan 7.800 mensen te ondervragen in vijf landen: Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. De enquête werd afgenomen tussen 9 en 17 juli en de respondenten waren de belangrijkste inkopers van boodschappen voor hun huishouden.
Ondertussen zijn er ook adviesbureaus die met soortgelijk onderzoek de situatie in andere regio’s van de wereld in kaart hebben gebracht. L.E.K. Consulting schijnt zijn licht op de impact die Covid-19 heeft op Zuidoost-Azië, terwijl McKinsey & Company de reactie van consumenten in de Verenigde Arabische Emiraten onder de loep nam.