Onderzoek: Digitale investeringen noodzakelijk om bij te blijven
Hoewel een groot deel van de Nederlandse organisaties goed uit de coronapandemie is gekomen en tevreden is over hun huidige digitale aanbod, zijn veranderingen en investeringen noodzakelijk om bij te blijven. Dat blijkt uit onderzoek van digital consultancy AND Digital.
Het bureau (dat sinds kort ook een vestiging heeft in ons land) ondervroeg samen met marktonderzoeksbureau Markteffect meer dan 400 leiders over de staat van innovatie en digitalisering. Hieruit komt naar voren dat een groot gedeelte van organisaties – ruim een kwart – achterloopt in zijn digitale innovatie.
Meer dan een kwart geeft zelfs aan dat deze achterstand flinke gevolgen heeft: zo lopen ze klanten en omzet mis, of kampen ze met een teruglopende klanttevredenheid. “Voor deze groep bedrijven is er volop werk aan de winkel”, stelt Jeroen Kleinhoven, Benelux Executive bij AND Digital.
Maar het zijn niet alleen de achterlopers die aan de slag moeten, waarschuwt het rapport van AND Digital. “Het zwaartepunt van de digitale storm moet nog komen. Organisaties doen er goed aan nu het moment grijpen om veranderingen door te voeren om niet enkel te kunnen overleven, maar ook om toekomstbestendig te blijven”, aldus Kleinhoven.
Zes op de tien Nederlandse bedrijven zijn zich hiervan goed bewust. Zij hebben al plannen opgesteld om digitale investeringen te doen, een derde daarvan zelfs al binnen een jaar. Veiligheid en het tegengaan van digitale bedreigingen staan hierbij op één.
Daarna volgen respectievelijk het werven van talent en het trainen van personeel in digitale vaardigheden. Dit heeft volgens Kleinhoven te maken met twee factoren: “Het in huis halen van de juiste vaardigheden is minstens zo belangrijk voor het succesvol uitrollen van een digitale strategie. En, de arbeidsmarkt voor digitale professionals is krap. Hierdoor is meer effort nodig om digital talent te werven en binden.”
Op plek vier staat het investeren in de digitale producten. Opvallend hierbij is dat bestuurders hier een andere visie op hebben dan de operationele teams. “Zo is het C-level over het algemeen meer tevreden over het huidige aanbod van digitale producten en diensten van hun organisatie, slechts 14% beschouwt het eigen digitale aanbod als onvoldoende. Onder operationele medewerkers is dit 23%.”
Wat in ieder geval duidelijk is, is dat digitalisering cruciaal blijft, en vraag om een brede aanpak waarin alle aspecten van de organisatie worden meegenomen.
Kleinhoven: “De Nederlandse bedrijven die ongeschonden uit de coronapandemie zijn gekomen hebben laten zien hoe belangrijk een sterke digitale strategie (en de executie) is. Het is naar de toekomst toe voor alle organisaties van belang om mee te blijven bewegen met de vooruitgang in de markt. De combinatie van strategie, talent, vaardigheden en expertise vormt hiervoor de basis.”