Markteffect slaat handen ineen met sportmarketeer en mediabureau
Markteffect heeft een partnership gesloten met mediabureau Abovo Maxlead en sportmarketingspecialist Triple Double. Doel van de krachtenbundeling is het kunnen aanbieden van een integrale marketingmix aan organisaties en merken die actief zijn in de sport.
“We zijn al jaren actief in de branche van sportmarketing research, onder andere voor sportbonden, betaalde voetbalorganisaties en merken als Philips en Puma die actief zijn in de sport”, vertelt Thomas Huigen, Commercieel Manager en Client Consultant bij Markteffect.
Met 75 professionals richt het full-service-marktonderzoeksbureau zich al sinds 2007 toe op drie focusgebieden: customer (klanttevredenheid, behoeften), employee (medewerkerstevredenheid) en brand (doelgroep, behoefte, campagne-effect, merkbekendheid en imago).
Nu slaat de marktonderzoeker de handen ineen met zowel sportmarketeer Triple Double als marketing- en mediabureau Abovo Maxlead. De drie bedrijven spelen hiermee in op de ontwikkelingen in de markt. Want niet alleen neemt de wereldwijde vraag naar sport en bewegen de komende tien jaar structureel toe, ook kijken steeds meer mensen dan ooit naar live sport.
De kracht van sportmarketing
Volgens de partners kan sportmarketing voor veel bedrijven een belangrijk en krachtig element vormen binnen hun marketingmix en bedrijfsstrategie. Toch lijkt sportmarketing voor veel bedrijven nog een ondergeschoven kindje te zijn.
“Het blijft ons verbazen dat sportmarketing als middel vaak over het hoofd wordt gezien”, vertelt Daan Vrijsen, strateeg bij Abovo Maxlead. “Voor veel merken is sportsponsoring een leuke optie, waar het eigenlijk een stevige plek in een geïntegreerde marketing aanpak verdient.”
“Dat is een onderschatting als je de unieke krachten ziet van sport op aspecten zoals het realiseren van awareness, merkperceptie en loyaliteit”, benadrukt Vrijsen. Bij veel organisaties leeft volgens hem dan ook de vraag hoe zij sport op de juiste manier binnen hun marketingstrategie kunnen inzetten en hoe ze via het marketing-/mediabudget bepaalde doelstellingen kunnen behalen.
Geïntegreerde marketing- en mediamix
Het inzetten van een geïntegreerde marketing- en mediamix vormt hierbij een belangrijk uitgangspunt. Vrijsen licht toe: “Bij Abovo Maxlead kijken we op een eigenzinnige manier verder dan alleen de ‘standaard’ media. Effectiviteit staat voorop en zodoende is sportmarketing voor meerdere klanten een slimme keuze. Als marketing- en mediabureau zorgen wij er vervolgens ook voor dat de afstemming met overige middelen optimaal is.”
Door de krachtenbundeling kunnen de drie partners dit naar een nog hoger niveau tillen, om zo hun klanten nog beter van dienst te kunnen zijn. “Onderzoek, sportsponsoring en reguliere media kunnen, mits goed op elkaar afgestemd, elkaar versterken”, schrijven de partners. Dat beaamt ook Guido Klomp, managing director bij Triple Double: “Media, of het nou gaat om tv, social media, print of online advertising, zijn niet weg te denken uit sportmarketingcampagnes.”
Belang van realiseren KPI’s en conversie
Wel wijst hij erop dat het succes van een campagne sterk afhankelijk is “van het bereik en het behalen van de KPI’s”. Immers, naast het uitbouwen van een merk moeten sportsponsorships op deze KPI’s natuurlijk zo goed mogelijk presteren, bijvoorbeeld als het gaat om het realiseren van goede conversies uit de investering.
En dat is precies wat het partnership zal bewerkstelligen, legt Huigen uit: “Binnen deze samenwerking zullen deze conversies daadwerkelijk worden gerealiseerd en achteraf inzichtelijk worden gemaakt. Hier gaan we een mooi verschil mee maken in de markt.”
Door samen te werken worden de afzonderlijke expertises van de drie partners samengebracht voor een nog krachtiger geheel. Huigen besluit: “Vaak zit je aan tafel met of de marketeers van het merk, een sportmarketingbureau of het mediabureau. Maar wij geloven juist in een krachtige samenwerking tussen deze partijen zodat het gezamenlijke resultaat kan worden verhoogd. Vanuit die visie kijken wij enorm uit naar de samenwerking.”