Capgemini: Huawei had ongeautoriseerde toegang tot KPN-netwerk

19 oktober 2021 Consultancy.nl

De Chinese techgigant Huawei had in het verleden enkele jaren toegang tot het volledige netwerk van telecomprovider KPN. Dat meldt de Volkskrant op basis van een geheim onderzoeksrapport van Capgemini uit 2010.

In het document is te lezen dat Huawei in 2009 “ongecontroleerde en ongeautoriseerde toegang” had tot het mobiele netwerk van KPN. Het Chinese bedrijf kon met andere woorden de telefoongesprekken afluisteren van miljoenen Nederlanders, waaronder een aantal leden van het toenmalige kabinet Balkenende-IV (inclusief de premier zelf). 

De experts van Capgemini werden in 2010 ingeschakeld door KPN om een risicoanalyse uit te voeren. Volgens het adviesbureau had Huawei niet alleen onbeperkt toegang tot het mobiele netwerk maar maakte het ook gebruik van die mogelijkheid. “Ongecontroleerde en ongeautoriseerde toegang vanuit China heeft na 28 oktober 2009 daadwerkelijk plaatsgevonden.” 

Huawei had ongeautoriseerde toegang tot-KPN netwerk

Tijdens hun risicoanalyse ontdekten de onderzoekers van Capgemini eveneens dat Huawei wist welke telefoonnummers getapt werden. Bedrijven zoals KPN moeten volgens de wet – als de overheid daar om vraagt – de gesprekken die worden gevoerd via bepaalde telefoonnummers aftappen. Deze informatie moet KPN vervolgens doorspelen aan de desbetreffende bevoegde autoriteit. 

Het adviesbureau kon echter niet vaststellen of en hoe vaak Huawei daadwerkelijk aan het meeluisteren was, simpelweg omdat deze handelingen niet zijn geregistreerd. Bovendien gebruikte het bedrijf een Chinees programma: “Omdat de interface gebruikmaakt van Chinese tekens is het onbekend welke handelingen daadwerkelijk worden uitgevoerd”, zegt de Volkskrant.

Betrokken partijen ontkennen met klem

In een reactie ontkracht Huawei met klem de conclusies uit het rapport van Capgemini. KPN kiest in de Volkskrant voor een vergelijkbare strategie “Geen enkele leverancier van KPN heeft ongeautoriseerde en ongecontroleerde toegang tot de netwerken en systemen, of is in staat om KPN-klanten af te luisteren of aftapinformatie in te zien.”

“In alle jaren hebben we nooit geconstateerd dat er door Huawei klantgegevens zijn ontvreemd uit onze netwerken of klantsystemen, of dat er is afgeluisterd. Als dat wel zo was geweest, hadden we de bevoegde autoriteiten en onze klanten hierover zeker geïnformeerd en maatregelen genomen richting de leverancier”, aldus KPN in dezelfde krant.

Vervolg

De Volkskrant publiceerde het opzienbarende artikel over KPN en Huawei in april 2021. Kort daarna stelde overheidsorgaan Agentschap Telecom (AT) een onderzoek in naar deze kwestie. Aanvankelijk zou dat in september zijn afgerond, maar deze maand liet het AT weten dat het meer tijd nodig heeft hiervoor.

“De technische complexiteit en het belang van een zorgvuldig proces maken dat de afronding van dit onderzoek nog enige tijd vraagt. De resultaten ervan worden naar verwachting eind dit jaar bekend”, zegt het AT in een persbericht op zijn website. “KPN verleent zijn volledige medewerking aan het onderzoek.”

More on: Capgemini
Netherlands
Company profile
Capgemini is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Capgemini is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.