Simon-Kucher lanceert eigen digitale solutions business: Engine
Consultancykantoor Simon-Kucher & Partners heeft een nieuwe digitale solutions business gelanceerd. De nieuwe unit gaat van start met meer dan twintig tools, vooral gericht op pricing.
De lancering van de nieuwe unit, die de naam ‘Simon-Kucher Engine’ heeft gekregen, ligt in lijn met de groeiambities van Simon Kucher & Partners. Zo wil het kantoor de omzetgrens van €500 miljoen bereiken en wil het een “end-to-end aanbieder” worden binnen zijn expertisegebieden. Simon-Kucher & Partners is gespecialiseerd in drie onderwerpen: commerciële strategie, sales & marketing en pricing.
Het wereldwijde bedrijf (40+ kantoren wereldwijd) is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een consulting-marktleider in deze segmenten. Met de nieuwe businessunit maakt Simon-Kucher zich sterk om een vergelijkbare positie binnen het solutions-segment in te nemen.
“We zijn ervan overtuigd dat onze slimme engines, handige toolkits en digitale platforms volledig nieuwe werelden zullen openen voor bedrijven op het gebied van pricing, sales en marketing”, geeft Wolfgang Johann Mitschke aan, Managing Director van Simon-Kucher Engine.
Digitale tools
Het portfolio van Simon-Kucher Engine bestaat uit verschillende digitale tools: Price Map, een tool die helpt bij het structureren van pricing; Peer Pricing, een tool die salesonderhandelingen ondersteunt door middel van benchmarkdata; Price Wargaming, een tool die ‘prijsgevechten’ simuleert voor betere besluitvorming; en New Product Pricing, een tool die bedrijven helpt bij het beprijzen van hun innovaties.
“Wij bieden onze klanten gebruiksvriendelijke en eenvoudig te implementeren softwareoplossingen aan, die executives ondersteunen bij het maken van snelle, gefundeerde en geautomatiseerde beslissingen omtrent pricing, sales en marketing, om zo de omzet te verhogen”, geeft Mitschke aan.
Andreas von der Gathen, de CEO van Simon-Kucher, laat weten dat Simon-Kucher Engine het bedrijf twee belangrijke voordelen oplevert. Om te beginnen biedt het Simon-Kucher als ‘early mover’ een belangrijk concurrentievoordeel in een snelgroeiende markt. Commerciële afdelingen maken steeds vaker gebruik van technologie om hun besluitvorming te verbeteren, en “als marktleider in pricing en sales en marketing, weten wij wat klanten willen en nodig hebben”.
De topman voegt toe: “We zien een enorm groeipotentieel in ons nieuwe techbedrijf Engine.”
Een tweede voordeel is dat Simon-Kucher zijn aanbod kan verlengen, van strategische veranderconsultancy naar ‘run-the-business’ vraagstukken. Hierdoor is het kantoor in staat om meer end-to-end oplossingen te bieden, en tegelijkertijd de vruchten te plukken van een digitale solutions business – een langetermijnklantrelatie met meer eigenaarschap, en een meer voorspelbare inkomstenstroom dan consulting.
“Simon-Kucher Engine zal ons helpen om nog beter te voldoen aan de behoeften van onze klanten dan voorheen”, besluit Von der Gathen.
Andere grote adviesorganisaties die een solutions business hebben opgetuigd zijn onder meer McKinsey & Company (meer dan 50 oplossingen in uiteenlopende sectoren), Bain & Company (waarvan de meeste gericht zijn op commerciële verbeteringen en transacties) en Mercer (een breed palet aan HR-oplossingen).