Simon-Kucher & Partners groeit in coronajaar met 21% in Nederland

04 maart 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd

Ondanks de uitdagingen van de Covid-19-crisis blijft Simon-Kucher & Partners op een indrukwekkende manier doorgroeien in ons land.

Met een groei van 21% in 2020 wist het Nederlandse kantoor van het internationale strategieadviesbureau veel harder te groeien dan de markt (volgens ABN Amro is de Nederlandse sector met zo’n 6% gekrompen in 2020), dan veel van zijn branchegenoten, en dan de internationale organisatie als geheel.

Wereldwijd wist Simon-Kucher een omzetgroei van 1% te realiseren, waarmee het voor het elfde jaar op rij omzetgroei wist te boeken. De omzet bedraagt momenteel €362 miljoen. Ter vergelijking: in 2010 realiseerde het kantoor een omzet van net boven de €100 miljoen.

Het team van Simon-Kucher in Nederland

Onno Oldeman, Managing Partner van het Nederlandse kantoor, ziet verschillende verklaringen voor de sterke prestaties in Nederland. “Ten eerste werken wij in Nederland binnen een grote verscheidenheid aan industrieën, waardoor we minder afhankelijk zijn van vraaguitval in sommige markten.”

“Daarbij geldt dat de vraag naar onze specialisatie op commerciële strategie, pricing en sales onverminderd hoog is en zelfs eerder toegenomen is door de toegenomen digitalisering. We zien dat omzet- en margeverbetering één van de belangrijkste punten op de agenda blijft van veel bedrijven, zeker ook in een crisisjaar. Onze expertise hierin is een belangrijke pijler van ons succes.”

Dat laatste werd tijdens het coronajaar nog maar eens benadrukt. Voor veel bedrijven waarvoor Simon-Kucher in 2020 werkte bleek corona juist een katalysator voor verandering, zeker op het gebied van handelskanalen en verdienmodellen.

De wens van veel bedrijven om versneld te digitaliseren vormt daarin een belangrijk aspect, zo licht Oldeman toe. “De paradox van de coronacrisis is dat de globalisering zich door het vele thuisblijven versneld heeft. Het heeft de noodzaak voor bedrijven om hun handelswijze naar klanten te digitaliseren verder onderstreept. De vraag voor veel bedrijven is niet alleen hoe dit digitaliseringsproces eruit moet komen te zien, maar zeker ook op welke manier zij hun digitale proposities verdedigbaar kunnen organiseren en verzilveren.”

Voor 2021 zijn de vooruitzichten van het bureau in ons land positief: Simon-Kucher verwacht opnieuw te kunnen groeien. “Groei blijft een van onze hoofddoelstellingen”, stelt Oldeman. Om deze ambitie kracht bij te zetten, is het kantoor druk bezig met het aannemen van consultants op verschillende niveaus: “Onze mensen maken het verschil. We blijven ons team verder versterken en zien 2021 met optimisme tegemoet.”