Simon-Kucher & Partners zet ondanks Covid-19 groei door

05 februari 2021 Consultancy.nl

Simon-Kucher & Partners heeft net als zijn branchegenoten te maken gekregen met de huidige uitdagende economische ontwikkelingen als gevolg van de Covid-19-pandemie. Toch is het kantoor erin geslaagd in 2020 groei te realiseren. Daarmee zet het wereldwijde consultancykantoor zijn prestatie van de afgelopen tien jaar voort: jaar op jaar groeien.

Wereldwijd strategie- en sales & marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners heeft het fiscale jaar 2020 (een volledig kalenderjaar) afgesloten met een wereldwijde omzet van €362 miljoen. Hoewel dit niet in de buurt komt van de gestelde omzetgrens van €400 miljoen – een doelstelling van vóór Covid-19 – laat co-CEO Mark Billige weten dat gezien de ongekende impact die de pandemie heeft gehad op de adviesbranche als geheel, het bedrijf tevreden is over de behaalde prestaties.

“We konden niet bereiken wat we oorspronkelijk hadden gepland voor het voorgaande jaar, maar 2020 was voor geen enkel bedrijf of branche een gemakkelijk jaar”, zo vertelt hij.

Revenue of Simon-Kucher & Partners 2020

Het is niet verrassend dat de Life Sciences-tak van het kantoor het afgelopen jaar de best presterende praktijk is geweest. Dit segment kende vorig jaar een sterk stijgende vraag als gevolg van de Covid-19-pandemie. Net zo goed hebben ook Simon-Kuchers diensten aan de technologiesector sterke resultaten weten te boeken.

Life Sciences en Healthcare blijven een van de belangrijkste aandachtsgebieden voor 2021. Om zijn footprint in deze segmenten te vergroten, heeft het consultancykantoor begin dit jaar binnen de praktijk Healthcare & Life Sciences acht nieuwe partners benoemd (als onderdeel van een wereldwijde benoemingsronde van achttien nieuwe partners), waarvan er vier in Europa zijn gevestigd.

Vooruitblikkend op de toekomst geeft Billige aan: “Ondanks de aanhoudende crisis zijn we optimistisch voor 2021 en verwachten we dat we snel de weg terug zullen vinden naar onze gebruikelijke dubbelcijferige groei – niet in de laatste plaats dankzij ons sterke team van toegewijde en gemotiveerde medewerkers.”

Vooral digitalisering en automatisering zullen naar verwachting belangrijke focusgebieden zijn in 2021. “De effecten van Covid-19 hebben digitale transformaties verder geïntensiveerd, zowel binnen persoonlijke als zakelijke omgevingen. Bedrijven moeten hun bedrijfsmodellen veranderen, de interactie met hun klanten heroverwegen en hun verkoopaanpak aanpassen. Er is meer dan ooit vraag naar onze expertise op deze gebieden”, legt Billige uit.

Als aanvulling op zijn dienstenaanbod zal Simon-Kucher dit jaar zijn eigen investeringstak lanceren, die zich zal richten op schaalbare softwareproducten. Andreas von der Gathen, co-CEO van Simon-Kucher, laat weten: “Met deze nieuwe dochteronderneming kunnen we proactief onze klanten – die actief zijn binnen een breed scala aan sectoren – voorzien van op maat gemaakte tools en softwareoplossingen, die hen zullen helpen hun groei verder te verhogen.”

Wereldwijd telt Simon-Kucher & Partners meer dan 1.400 medewerkers, die onder leiding staan van een team van meer dan 140 partners.