Nederlandse hotelmarkt likt wonden na zwaar coronajaar

24 september 2021 Consultancy.nl

De Nederlandse hotelmarkt heeft het in het coronajaar 2020 bijzonder zwaar gehad. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van toerismeadviseur Horwath HTL.

Sommige organisaties waren tijdens de Covid-19 pandemie in staat om hun activiteiten via het onlinekanaal voort te zetten. Voor andere – zoals bedrijven uit de horecasector – gold dat beslist niet. Zo moesten cafés en restaurants de afgelopen anderhalf jaar vele maanden verplicht hun deuren sluiten.

Voor hotels waren net wat andere maatregelen van toepassing. Weliswaar mochten ze gasten ontvangen, maar alleen onder zeer strenge voorwaarden. Zo waren ook in hotels de restaurants en bars tijdens de coronacrisis voor vele maanden gesloten.

Nederlandse hotelmarkt likt wonden na zwaar coronajaar

Vanzelfsprekend leverden de hierboven beschreven omstandigheden niet veel toeristische slaapgasten op voor hotels. Wie gaat op vakantie als er weinig te beleven valt? Daarnaast maakten eveneens zeer weinig (internationale) zakelijke professionals gebruik van hotels. Simpelweg omdat de meesten noodgedwongen thuiswerkten.

Het uitblijven van deze twee type gasten hebben hotels in Nederland flink gemerkt. Zo kelderde de gemiddelde landelijke kamerbezettingsgraad van 78,2% (2019) naar 34,4% (2020) – “een historisch dieptepunt”, aldus de onderzoekers van Horwath HTL. Ook de gemiddelde hotelkamerprijs maakte een vrije val: van €120 in 2019 naar €87 afgelopen jaar.

Doordat zowel de gemiddelde bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs in 2020 aanzienlijk daalde, kelderde de omzet van hotels. Omgerekend was in ons land afgelopen jaar sprake van een gemiddelde omzetdaling per hotelkamer van maar liefst 68% (in vergelijking met het jaar daarvoor).

Verschillen per regio

Hoteleigenaren in Amsterdam en Schiphol werden in 2020 het hardst getroffen door de coronamaatregelen. Hotels in deze regio zijn namelijk het sterkst afhankelijk van internationale reizigers, die voor een zeer lange periode geen kamers boekten.

Zo daalden de bezettingsgraad in onze hoofdstad van 85,3% in 2019 naar een schamele 26,3% in 2020. Ook de gemiddelde kamerprijs nam flink af: hoteliers uit Amsterdam en Haarlemmermeer (Schiphol) zagen deze dalen met 33% (van €151 in 2019 naar €101 in 2020). Hierdoor daalde de gemiddelde omzet per kamer voor hotels uit deze regio met bijna 80%, volgens Horwath HTL.

Optimistisch met een hoofdstedelijke slag om de arm

Na ruim anderhalf jaar coronacrisis lijkt het normale leven weer enigszins op gang te komen. Dat komt met name doordat steeds mensen volledig gevaccineerd zijn, waardoor coronamaatregelen versoepeld kunnen worden. En daar profiteren ook hoteleigenaren van.

“In 2021 is een stijging in de hotelresultaten zichtbaar. Verwacht wordt dat bezettingsgraden en gemiddelde kamerprijzen in september en oktober zullen blijven stijgen. Zolang een nieuwe golf uitblijft, verwachten de hotels dit jaar relatief goed te kunnen afsluiten.”

De meeste hoteleigenaren verwachten dat ze de Covid-19 pandemie in 2022 achter zich hebben gelaten. Niettemin zijn hoteliers uit onze hoofdstad wat voorzichtiger. Vooral omdat ze vermoeden dat het volume van zakelijke reizigers niet zal terugkeren tot het oude niveau – de coronacrisis heeft immers de voordelen van werken via het onlinekanaal tentoongespreid.

Een recente studie van McKinsey & Company onderschrijft het vermoeden van de hoteleigenaren uit Amsterdam en Haarlemmermeer (deels). Volgens de onderzoekers van dit adviesbureau zal het aantal zakelijke vliegreizen – als de coronapandemie achter ons ligt – blijvend 20% lager uitvallen. En daardoor zullen ook minder hotelkamers worden geboekt.

More on: Horwath HTL
Netherlands
Company profile
Horwath HTL is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Horwath HTL is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.