Nationale Denktank neemt kwaliteit van onderwijs onder de loep
De jaarlijks terugkerende Nationale Denktank is weer van start gegaan. Twintig jonge denkers – met diverse (academische) achtergronden – gaan tot en met het einde van dit jaar de kwaliteit van het onderwijs in Nederland onder de loep nemen.
In 2005 werd de Nationale Denktank opgericht door zes jonge wetenschappers. Het doel: een brug slaan tussen overheidsinstellingen, de wetenschappelijke wereld en het bedrijfsleven, om zo de Nederlandse samenleving met vernieuwende ideeën vooruit helpen.
In 2006 brachten de zes oprichters voor het eerst twintig jonge denkers voor een periode van vier maanden bij elkaar. Denk onder andere aan promovendi, young professionals en academici, die gezamenlijk hun licht lieten schijnen op een maatschappelijk probleem.
Zo onderzochten de jonge denkers in 2006 de zorg voor chronisch zieken. Meer recent – in 2019 – besteedde de Nationale Denktank aandacht aan de voor- en nadelen van een digitale samenleving, terwijl de groep tijdens de afgelopen editie – in 2020 – nadacht over de sociaaleconomische positie van de middenklasse.
De Nationale Denktank zal dit jaar voor de zestiende keer plaatsvinden. Deze keer zullen de jonge denkers zich gaan buigen over een onderwijsvraagstuk. In het bijzonder onderzoekt de groep de kwaliteit van het primair en het voortgezet onderwijs in ons land.
Deelnemers aan de zestiende editie zijn onder andere academisch filosoof Abigail Kerr, bestuurskundig ingenieur Emma Insinger, energie- en duurzaamheidspecialist Geert Vergoossen, socioloog en psycholoog Lieke Molenaar, econometrist Tarik Aouragh, theoretisch natuurkundige Victor Claerbout en jurist Ellen Vas.
De Nationale Denktank wordt dit jaar mede mogelijk gemaakt door tal van partners, zoals de gemeente Rotterdam, educatieve dienstverlener TLN, het ministerie van OCW en de consultancykantoren AEF, McKinsey & Company en De Issuemakers. Vanwege zijn grote affiniteit met onderwijs is adviesbureau BMC dit jaar themapartner van het event.