Webs helpt Mollie met professionaliseren van HubSpot
Webs, een specialistisch marketingbureau uit Eindhoven, heeft betaaldienstverlener Mollie geholpen meer uit zijn customer relationship management (CRM)-platform HubSpot te halen. Zo wist Mollie zijn gehele verkoopapparaat te optimaliseren en de productiviteit te verhogen.
Met zijn flexibele betaaltechnologie, die online betalingen, overschrijvingen en kaarttransacties met Mastercard, Visa, Maestro, Apple Pay en diverse andere aanbieders mogelijk maakt, heeft Mollie sinds de lancering in 2004 meer dan 100.000 klanten in heel Europa aan zich weten te binden. Deze klanten worden bediend door een 300-koppig team, verspreid over vijf Europese kantoren.
Het leveren van uitstekende klantenservice en het voeren van een gestroomlijnd verkoop- en marketingapparaat zijn voor moderne financiële dienstverleners cruciaal. In 2017 wist Mollie deze functies te digitaliseren met behulp van HubSpot, een CRM-platform dat de meest klantgerichte processen stroomlijnt om zo groei mogelijk te maken.
Drie jaar na de lancering van de tool zag Mollie zich echter voor de uitdaging gesteld om HubSpot verder op te schalen, in lijn met zijn hoge groeitempo.
Hoang Pham, hoofd van Mollie, legt uit hoe HubSpot onder druk stond, doordat data binnen de organisatie verdeeld lag tussen verschillende platforms. “Ons salesteam werd afgeremd doordat er steeds geschakeld moest worden tussen de verschillende locaties waar deze data lag opgeslagen.”
“We verichtten alleen wat administratieve werkzaamheden in HubSpot. Toen realiseerden we ons dat HubSpot niet optimaal werd gebruikt door onze verkoopteams en dat we ons niet volledig committeerden aan HubSpot.” Na advies te hebben ingewonnen bij HubSpot over hoe dit kon worden geoptimaliseerd, werd Mollie doorverwezen naar Webs, een in HubSpot gespecialiseerde adviespartner.
“Webs geldt als een van HubSpots vooraanstaande gecertificeerde partners in de Benelux en helpt bedrijven in de hele regio het maximale uit hun CRM-gebruik te halen. Meer dan twintig jaar ervaring in consulting en hands-on technologie kwamen bij het project met Mollie daarom goed van pas.”
Implementatie
Webs begon met een volledige data ‘clean-up’: het bureau nam alle processen onder de loep om waardevolle, actuele data in kaart te brengen en alle ‘waste’ te verwijderen. Nadat alle data was gestroomlijnd en er een duidelijk inzicht in de status quo was, zorgde Webs voor de ideale ‘procesblauwdruk’ voor het gebruik van Mollies HubSpot.
Daarbij stond de vraag centraal: ‘Hoe kan de data en het CRM het beste ingericht worden voor zowel de bezoekers van de website als voor potentiële klanten, bestaande klanten en partners?’
“De blauwdruk heeft onze ogen geopend en ons doen inzien hoe het CRM-platform gerelateerd is aan ons sales hub- en marketing hub-proces”, legt Hoang uit. Die kennis is met het hele Mollie-salesteam gedeeld: Webs verzorgde trainingworkshops waarin de basisprincipes van HubSpot werden uitgelegd, om zowel de huidige transformatie als toekomstige schaalvergroting zo goed mogelijk te kunnen managen.
De laatste stap was om het Mollie-team een visueel overzicht te geven – een dashboard waarmee de prestaties van alle sales-, marketing- en business development-functies gevolgd kunnen worden. Volgens Hoang beschikt Mollie nu over een “gezond HubSpot CRM-systeem”, dat in lijn ligt met de bredere bedrijfsdoelstellingen en dat betere prognoses mogelijk maakt en de productiviteit en efficiëntie van klantgerichte segmenten heeft verhoogd.
En ook Hoang zelf ervaart de toegevoegde waarde: “Voordat ik met Webs werkte, was ik altijd bezig ons HubSpot CRM op te lappen wanneer zich een probleem voordeed. Nu weet ik hoe ik tot een langetermijnoplossing kan komen in plaats van een snelle oplossing”, besluit hij.
Meer weten over deze case? Bekijk de volledige projectomschrijving op de site van Webs.