HubSpot Consultancy Partner Webs breidt uit naar Duitsland

28 juli 2021 Consultancy.nl 5 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Webs gaat internationaal. De HubSpot Consultancy Partner steekt de grens over om Duitse bedrijven in het B2B-segment te helpen met het verder professionaliseren van hun commerciële processen. We spraken medeoprichter en CCO Camiel Freriks over de stap naar onze oosterburen.

De toekomst van sales en marketing is digitaal. Wie hier nog altijd niet van overtuigd was leerde de afgelopen anderhalf jaar een waardevolle les: potentiële klanten in levenden lijve ontmoeten was onmogelijk, en dus werden online inspanningen nóg belangrijker dan ze al waren.

Voor veel Nederlandse bedrijven was dit niet zo’n grote stap – de digitalisering van de customer journey staat bij velen bovenaan de bedrijfsagenda’s en Nederland behoort tot de meest gedigitaliseerde landen ter wereld. Bij onze oosterburen bleek meer werk aan de winkel.Camiel Freriks, oprichter en CCO van Webs“Duitsland heeft een inhaalslag te maken wat betreft digitalisering en mede door corona is daar een versnelling op gekomen”, vertelt Camiel Freriks. “Het is een speerpunt van Duitsland, erkend door Angela Merkel. Ze zien dat het anders moet en gaan hier ook op inzetten, want de markt loopt achter.”

Onbenut potentieel

Duitse ondernemingen die zo snel mogelijk meewillen in de digitale vaart der volkeren kunnen straks gebruikmaken van de expertise van Webs. De afgelopen twee decennia hielp het bureau al talloze Nederlandse bedrijven met het optimaliseren van hun commerciële activiteiten, waarbij het zich de laatste zeven jaar volledig toelegt op het CRM-platform van HubSpot.

“We hebben veel kennis en kunde om Duitse bedrijven te helpen met hun inhaalslag”, aldus Freriks, “met name in de B2B – de industrie, software en zakelijke dienstverlening. Ook wij zien dat er een enorm onbenut potentieel ligt. En HubSpot ziet dat ook. Om die reden heeft HubSpot twee jaar geleden een hoofdkantoor geopend in Berlijn.”

Klanten succesvol maken

In navolging van de opening van het Berlijnse kantoor moedigde HubSpot Webs aan om ook naar Duitsland te komen, vertelt Freriks. “Ik ben lid van HubSpots Partner Advisory Council. Dat betekent dat wij op C-level connectie hebben met HubSpot, ook met het kantoor in Berlijn. Dat wij deze stap nu maken is een mooi verlengstuk van onze samenwerking.

“Het is HubSpot uiteraard wat waard dat we toegevoegde waarde leveren aan klanten van HubSpot. Dat we de klant succesvol maken”, licht hij toe. “We werkten al veel samen met HubSpot Berlijn, dus het netwerk is er.”

Samen met HubSpot kan Webs volgens Freriks veel waarde toevoegen. “Bedrijven die de datagedreven en gepersonaliseerde aanpak die HubSpot ze kan bieden waarderen kunnen wij goed faciliteren. Dat gaan we doen met native Duitse consultants en een Duits team. Ons bewezen concept gaan we kopiëren naar Duitsland. We hoeven niet opnieuw te beginnen, maar hebben een bewezen trackrecord. Waardoor we samen de versnelling kunnen gaan doormaken.”

Technologie, mensen en processen

Daarbij zal Webs met name traditionele bedrijven helpen met datagedreven marketing en sales, en ondersteunen in hoe deze transitie vorm te geven “Hierbij is technologie nooit het doel – maar de enabler. Het zijn de processen en mensen die gaan zorgen dat je dingen voor elkaar krijgt. Tegelijkertijd snappen we ook dat data key is, en het belangrijk is dat legacy-systemen goed met elkaar integreren. Hoe je dat binnen je organisatie het beste kunt organiseren, daar kunnen wij bij helpen.”

“We hebben een bewezen trackrecord waardoor we samen de versnelling kunnen gaan doormaken.”

Ook Duitse softwarebedrijven kunnen straks aankloppen bij Webs. “We kunnen ze helpen door de groei waarin ze vaak al zitten te versnellen. We beschikken over verschillende blueprints op basis waarvan we die versnelling samen kunnen organiseren, op een gezonde manier.”

Internationale ervaring

Met de betreding van de Duitse markt opent Webs voor het eerst een kantoor buiten Nederland, maar het bureau kan daarbij wel voortbouwen op de nodige internationale ervaring. “We hebben al verschillende bedrijven geholpen die internationaal opereren. Die bedienen we ook in meerdere landen.”

“Hierbij ging het wel altijd om bedrijven met een hoofdkantoor in de Benelux. Toyota Material Handling hebben we bijvoorbeeld geholpen bij een Europese uitrol van HubSpot, waaronder in Duitsland. Vanuit het grensgebied zijn er meerdere klanten die we faciliteren in Duitsland. Hetzelfde doen we in België. We weten dus hoe we bedrijven op internationaal niveau moeten bedienen.”

Beproefd recept

De komende tijd zullen Freriks en Emiel Kanters zich nadrukkelijk bezighouden met de uitbreiding naar Duitsland. Om bedrijven daar zo goed mogelijk te bedienen is Webs momenteel ook druk op zoek naar een ‘Geschäftsführer’ die de nieuwe venture gaat trekken. “We zijn al met meerdere geschikte kandidaten in gesprek.”

Verder gaat Webs vooral uit van het in Nederland beproefde recept. “We trekken de consultancyprocessen door in Duitsland en zullen de juiste mensen zoeken op basis van ons bewezen concept. Zo kunnen we straks ook Duitse bedrijven helpen om alles uit HubSpot te halen en zo hun commerciële processen naar een hoger plan te tillen.”