Team van Hema wint prijs voor excellent portfoliomanagement
Intermedius heeft de winnaars bekendgemaakt van zijn jaarlijkse Portfoliomanagement Awards – een competitie die portfoliomanagement-teams in het zonnetje zet die een bijzondere prestatie hebben geleverd in het (bijzondere) afgelopen jaar.
De derde editie van de Portfoliomanagement Awards vond door de coronapandemie plaats in aangepaste vorm – normaal is er een groot publiek aanwezig, dit jaar was dat niet mogelijk. Dat mocht het inhoudelijke programma echter niet deren.
Na een selectieronde werden zes teams toegelaten tot de finaleronde. Het betrof teams van retailer Hema, energiebedrijf Stedin, verzekeraar VGZ en drie kandidaten vanuit de overheid – gemeente ’s-Hertogenbosch, IND en Logius. “De pitches waren stuk voor stuk inspirerend en verhelderend. Ze gaven handvatten aan iedereen die hun portfoliomanagement wil verbeteren”, aldus Otto ten Dam, managing partner bij Intermedius.
En dat is precies één van de doelstellingen die in 2018 ten grondslag lagen aan de lancering van de Portfoliomanagement Awards. “We willen teams en best practices in portfoliomanagement onderscheiden, waarmee we de waarde van portfoliomanagement in de spotlights zetten en kunnen bijdragen aan de verdere professionalisering van het vak.”
Een jury bestaande uit Emil Verheijen (Program Director B2B Transformation bij VodafoneZiggo), Benno Tieke (Director Portfolio Management bij Philips Ventures) en Raymond Alexander (Manager Ontwikkelen Gemeentelijke Basis bij VNG) kreeg dit jaar de taak om uit de zes finalisten de winnaars te kiezen.
Hierbij keken ze naar verschillende factoren, zoals de geleverde prestaties, het implementeren van duidelijke processen, het opstellen van accurate rapportages en het binnen een complexe omgeving navigeren met andere projectmanagement-/PMO-stakeholders. Ook ‘zachte’ factoren werden onder de loep genomen, bijvoorbeeld samenwerken, rolneming en – niet te vergeten – hoe de transitie naar virtueel werken is verlopen.
Op basis van deze criteria wezen de juryleden Hema aan als de algehele winnaar. Ze geven aan dat het team van de retailer in staat is geweest “om portfoliomanagement als proces in de spotlight te zetten”. Ook wist het team via portfoliomanagement te zorgen “voor het juiste gesprek en het in staat stellen van de directie om keuzes te maken.”
Het team van Hema bleef medefinalisten Stedin en Logius net voor. De teams van de netbeheerder en ICT-overheidsdienst eindigde op de tweede en derde plaats.
Volgens Ten Dam zijn er enkele lessen en terugkerende thema’s die bij alle finalisten zichtbaar waren: een doe-mentaliteit, het transparant maken van het proces en het vergroten van de wendbaarheid.
“Zie hier meteen de ingrediënten om portfoliomanagement succesvol in de spotlights te zetten binnen jouw eigen organisatie: overtuig het management met de belofte dat de wendbaarheid wordt vergroot. Dit doe je door transparant te maken waar de schaarste zit en welke keuzes er gemaakt kunnen worden. En blijf niet te lang in de theorie hangen, maar doe het gewoon!”