Duurzaamheid dé trend in de facility & workplace-markt
Voor organisaties in de facility & workplace-markt is duurzaamheid de komende jaren verreweg het belangrijkste thema. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van adviesbureau TwynstraGudde en branchevereniging Facility Management Nederland (FMN).
De markt voor facility & workplace is omvangrijk en bestaat uit tal van deelsectoren – zoals afvalmanagement, beveiliging, contractcatering, documentservices, integrated facility management, schoonmaakdienstverlening, technisch beheer en onderhoud, textielservice en wagenpark- en vastgoedbeheer.
Partijen uit al deze deelmarkten proberen jaarlijks hun organisaties naar een hoger niveau te tillen door in te zetten op een bepaald (strategisch) thema. Denk bijvoorbeeld aan technologie, waarmee bedrijven onder meer hun dienstverlening kunnen verbeteren. Toch is dat volgens de onderzoekers van TwynstraGudde en FMN dit jaar niet het belangrijkste speerpunt.
“Duurzaamheid is momenteel het belangrijkste thema in de facility & workplace-markt”, zegt Michel Tobé, voorzitter van FMN. “Sterker nog: de urgentie om te verduurzamen klinkt alleen maar luider.” Zo zei in 2019 55% van de respondenten dat duurzaamheid het belangrijkste thema was, momenteel gaat het al om 65%.
En het ziet ernaar uit dat het belang blijft toenemen. “74% van de respondenten noemt duurzaamheid voor de komende vijf jaar als het belangrijkste thema binnen de markt”, aldus Froukje Terpstra, werkzaam als adviseur bij TwynstraGudde en betrokken bij het onderzoek.
Op die manier hoopt de markt zijn steentje bij te dragen aan de strijd tegen de opwarming van de aarde. “De voornaamste reden dat facilitaire organisaties inzetten op duurzaamheid is om een positieve bijdrage te willen leveren aan de maatschappij (84%)”, aldus Tobé.
Uiteraard is duurzaamheid een vrij breed begrip. De ruime meerderheid van de facilitaire organisaties (80%) richt zich vooral op het circulair maken van hun organisaties door de hoeveelheid restafval te verminderen, bijvoorbeeld door materialen te hergebruiken.
Verder zet 73% van organisaties in op het terugdringen van het energieverbruik van hun bedrijf. “Andere thema’s waar organisaties zich op richten zijn het aanbieden van vegetarische, veganistische en biologische catering (26%) en het stimuleren van biodiversiteit (10%)”, laten de onderzoekers weten.
Hoewel de ambities er zijn, is het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen niet altijd even eenvoudig. Zo kampen facilitaire organisaties op dit vlak met verschillende uitdagingen, zoals het vrijmaken van voldoende middelen voor de investeringen die nodig zijn voor verduurzaming (51%).
Het formuleren van concrete duurzaamheidsdoelen en -ambities (40%) en het nemen van verantwoordelijkheid (40%) zijn eveneens uitdagingen waarmee veel facilitaire organisaties te maken hebben. “Net als in 2019 blijft duurzaamheid dus een onderwerp waarbij de ambities groot zijn, maar het moeilijk blijkt om harde afspraken te maken en die na te komen.”
Opvallend
De afgelopen vijftien maanden heeft het overgrote deel van Nederland vanuit huis gewerkt. Volgens verschillende onderzoeken blijft thuiswerken ook na de coronacrisis in zwang vanwege de vele voordelen die het biedt.
De ruime meerderheid van de respondenten (59%) – het grootste deel daarvan is werkzaam binnen een facilitaire afdeling als manager of adviseur – is het daarmee eens en zegt dat hun kantoren hierop moeten worden afgestemd.
Opvallend is dat “slechts 7% van de respondenten” zegt dat bij hun nieuwe manier van werken duurzaamheid een grote rol speelt. “Terwijl dit wel als belangrijkste thema voor zowel de markt als voor het bedrijf waarvoor ze werken wordt benoemd”, merken de onderzoekers op.