Het echte voordeel van de cloud? Innovatie, zegt McKinsey

25 mei 2021 Consultancy.nl

Grote corporate organisaties kunnen miljarden aan extra omzet genereren en efficiencyvoordelen realiseren wanneer zij de cloud niet enkel voor standaardisatie en optimalisatie inzetten, maar ook als aanjager voor innovatie. Dat concludeert McKinsey & Company in een nieuw rapport.

Waar gebruikers hun bestanden vroeger op hun eigen computer hadden staan, zijn deze tegenwoordig steeds vaker te vinden in de cloud. Datzelfde geldt voor applicaties en hele systemen. Hierdoor zijn IT-oplossingen en de benodigde informatie overal en altijd toegankelijk via een internetverbinding, en bovenal veilig opgeslagen.

In een nieuw rapport stellen onderzoekers van McKinsey & Company dat vele grote corporate organisaties in het huidige, technologisch geavanceerde landschap nog meer voordelen uit de cloud kunnen halen dan ze momenteel doen. Zo kan de technologie een flinke impuls geven aan de verdere innovatie van producten en diensten.

De meerwaarde die de cloud kan genereren
Farmaceut Moderna – dat als eerste een covid-19-vaccin op de markt bracht – is een voorbeeld van een bedrijf dat al jaren deze onbekendere mogelijkheden van de cloud benut. “Onze onderzoekers gebruiken de cloud al geruime tijd om hun therapeutische ontdekkingen en de ontwikkeling van medicijnen te versnellen”, vertelt Stéphane Bancel, CEO van Moderna.

“Toen de covid-19-pandemie begon, bleek de strategie van Moderna vooruitstrevend”, zegt Will Forrest, Senior Partner bij McKinsey & Company. “Het bedrijf was in staat om snel experimenten te kunnen ontwerpen en deze uit te voeren in zijn geautomatiseerde laboratoria, om op die manier als eerste een effectief vaccin tegen het coronavirus te kunnen uitbrengen.”

Volgens McKinsey kunnen alle grote organisaties een dergelijke manier van werken nabootsen, zodat ook zij innovaties vliegensvlug naar de markt kunnen brengen. Dit hangt echter wel af van de mate waarin organisaties de cloud gebruiken – voor een bedrijf dat nauwelijks inzet op de cloud zijn vanzelfsprekend minder voordelen weggelegd dan voor een organisatie die al jarenlang intensief werkt met de technologie.

De waarde van cloud

Om een beter beeld te krijgen van de meerwaarde van de cloud onderzochten de experts van McKinsey, bij wijze van steekproef, de financiële impact van de technologie op activiteiten van organisaties die behoren tot de Fortune 500, een ranglijst van bedrijven uit de VS gerangschikt op basis van hun jaaromzet.

Het op een traditionele manier inzetten van de cloud levert de 500 grootste bedrijven een voordeel op van $430 miljard, becijferen de auteurs. Hierbij moet worden opgemerkt dat een deel van die waarde is toe te schrijven aan de rol van de cloud als basis voor digitale transformaties, die binnen organisaties worden of reeds zijn doorgevoerd.

De voordelen van de cloud naar sectorDe technologie kan ook worden gebruikt om bedrijfsgroei te stimuleren, waarbij data-analyses, Internet of Things (IoT) en automatisering worden ingezet. Denk hierbij onder andere aan procesinnovaties; door inzichten uit de cloud kan een product bijvoorbeeld sneller ontwikkeld of naar de markt gebracht worden.

Verder is het mogelijk om met de cloud bepaalde activiteiten van een organisatie gigantisch op te schalen. Onder meer omdat de data die nodig is om te bepalen of moet worden uitgebreid in overvloed en in een handomdraai beschikbaar is. Volgens McKinsey zouden deze laatstgenoemde voordelen van de cloud bedrijven uit de Fortune 500 maar liefst $770 miljard kunnen opleveren. Hiermee komt de totale waarde die de cloud kan toevoegen dus uit op een slordige $1.000 miljard.

“Deze $1.000 miljard is slechts een voorzichtige schatting van de financiële impact die de cloud kan hebben op bedrijven. Het is belangrijk dat organisaties hier zo snel mogelijk op inspelen, vooral omdat early adopters een onevenredig deel van het totale bedrag zullen binnenhalen”, laat McKinsey-partner James Kaplan weten.

“Bedrijven kunnen de financiële voordelen die de cloud hen kan opleveren alleen realiseren als ze een goed onderbouwd plan van aanpak ontwikkelen. Op grond hiervan wordt duidelijk op welke prioriteiten ze zich bij het omarmen van de technologie zullen moet richten”, vult Forrest aan.

More on: McKinsey & Company
Netherlands
Company profile
McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.