Een succesvolle start bij First Consulting in coronatijd
In de afgelopen periode zijn tal van nieuwe consultants bij First Consulting gestart. Door corona was deze start voor de meeste van hen volledig digitaal. Consultants Tijmen Sanderink en Jarno van Kessel vertellen hoe zij in deze tijd toch een vliegende start hebben gemaakt bij First Consulting.
Jarno is op 1 november 2020 begonnen bij First Consulting in een intensieve en leerzame technology bootcamp. Hierin heeft hij samen met andere starters alle kneepjes van robotic process automation (RPA) geleerd. Na de bootcamp is hij gestart met een RPA-project bij één van de klanten van First Consulting.
“Ondanks dat de gehele onboarding digitaal was, heb ik mijn collega’s goed leren kennen. De start in deze bootcamp voelde als een warm bad, omdat ik startte in een leuke groep en mijn eigen plek binnen First Consulting snel heb gevonden!”
Tijmen is op 1 april 2021 bij First Consulting begonnen en is meteen met een project bij de klant begonnen.
“Ik heb vanaf de eerste werkdag veel contact met collega’s, meer dan ik had verwacht door het thuiswerken. We beginnen elke dag met een digitale dagstart, waar er ruimte is om werk en privé met elkaar te bespreken. Zo voelt het echt alsof je samen met collega’s begint aan de dag. Daarnaast werk ik intensief (digitaal) samen met collega’s, waardoor we een goede band opbouwen en ik dagelijkse nieuwe dingen leer.”
Sociaal contact tijdens corona
In het thuiswerktijdperk kan het lastiger zijn om collega’s te leren kennen als je net begint met werken. “Je merkt snel dat er binnen First Consulting een hechte gemeenschap bestaat”, vertelt Tijmen. “Collega’s staan er altijd voor open om een wandeling te maken of digitaal een kopje koffie met elkaar te drinken, dat is heel erg fijn. Zeker als je zelf ook het initiatief neemt, kan je in een hele korte tijd veel collega’s leren kennen!”
Jarno heeft zich bijvoorbeeld bij een intern team aangesloten, zodat hij nieuwe collega’s leert kennen. “Als alles digitaal is moet je zelf op zoek gaan, dus dit heb ik meteen gedaan omdat ik graag mensen wil spreken om nóg meer plezier uit mijn werk te halen. Sociaal contact is er dus zeker. Ook de ‘Koffie-match app’ die intern gemaakt is helpt hierbij: je wordt gekoppeld aan een collega in de stad waar je woont om samen te wandelen.”
“Daarnaast is het Fit@First-programma opgezet, waarbij collega’s van First Consulting digitale en fysieke sport- en healthactiviteiten organiseren, waardoor je sportief en gezond (online) met elkaar bezig bent. Iedereen staat open voor digitaal sociaal contact, je moet alleen zelf wat meer initiatief nemen! De online evenementen helpen daar ook bij, mensen worden in deze tijd heel creatief met het organiseren van online evenementen.”
Een voorbeeld uit de praktijk: “Je krijgt thuis een pakket opgestuurd om samen een pizza te bakken en een spelletje of quiz met elkaar te spelen. Het is fijn als er online een spelelement in zit, omdat je elkaar zo echt leert kennen én een leuke avond hebt met elkaar, ondanks dat je achter je laptop zit!”
Tijmen kijkt het meest uit naar meer informeel contact met collega’s. “Interactie tussen collega’s is toch anders door je computerscherm dan in het echt. Ik kijk vooral uit naar de interactie met collega’s en de klant, zowel op informeel niveau als tijdens workshops en andere sessies.”
Gefocust werken vanaf huis – hoe dan?
Toen hij startte bij First Consulting woonde Jarno met twee huisgenoten in een klein appartement in Rotterdam. “Ik at, werkte en woonde allemaal op dezelfde plek. Het kan dan lastig zijn om een goede balans te vinden tussen privé en werk. Ik ben sinds kort verhuisd en heb nu echt een toegewijde werkruimte. Hierdoor merk ik dat als ik klaar ben met werk gemakkelijker de dag kan afsluiten.”
Het helpt Tijmen om een strak ritme te hebben in zijn werk. “Een ritme helpt me erg om goed gefocust te blijven, ik neem genoeg pauzes en ga vaak een rondje wandelen tijdens de lunch.”
Persoonlijke ontwikkeling
Ook aan de persoonlijke ontwikkeling wordt op afstand gewerkt. “Doordat je een dagelijkse begeleider én een mentor hebt, is er altijd iemand waar je vragen aan kan stellen en je ei bij kwijt kan”, legt Jarno uit. “Het is natuurlijk anders dan fysiek contact, maar juist omdat iedereen dat beseft wordt er veel aandacht besteed aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Ik leer heel veel, en ik denk dat dat nauwelijks verschilt met ‘normaal’ werken. Het verschil is wel dat je nu wat meer digitale communicatieskills ontwikkelt!”
Tijmen is meteen begonnen met zijn persoonlijke ontwikkelplan, “Er kan heel veel aandacht worden besteed aan jouw persoonlijke ontwikkeling, dus ik heb hier meteen initiatief voor genomen! Het verrast me echt positief dat First Consulting de persoonlijke ontwikkeling van consultants zo centraal zet.”
Hoewel deze periode dus voor iedereen uitdagingen biedt, hebben Jarno en Tijmen hun start bij First als positief ervaren en hebben ze goed kunnen aarden. Zoals Tijmen het beschrijft: “Iedereen staat er voor open bij First, ook om gezellig (digitaal) een kopje koffie te drinken! En als straks weer meer kan is het fijn dat je al veel collega’s kent. Met de huidige versoepelingen is het alweer mogelijk om met een collega op het terras te zitten, onder het genot van een koffie of biertje!”
“Het belooft veel moois voor de toekomst om straks met collega’s en de klant weer fysiek samen te werken en plezier te maken!”