'Werken bij Merkle is elke dag weer een nieuwe uitdaging'
Michelle Schaap is inmiddels bijna zes jaar in dienst bij Merkle. Gestart als trainee heeft ze een steile groei doorgemaakt binnen het bedrijf. Momenteel is ze actief als Marketing Technology Consultant. Ze vertelt over haar werk en tegelijkertijd ook passie – het slimmer maken van de marketingfunctie met behulp van technologie.
Mijn eerste kennismaking met Merkle herinner ik me nog goed. Een medestudent van het marketingcomité van mijn studie vertelde dat zij Oxyma (in november 2017 omgedoopt tot Merkle) echt een tof bedrijf vond en hierdoor werd ik natuurlijk nieuwsgierig. Na wat Googlen en het bedrijf leren kennen besefte ik me dat ze inderdaad gelijk had. De keuze was snel gemaakt en mijn avontuur bij Merkle ging van start!
Mijn groei binnen Merkle
Na 1,5 jaar gewerkt te hebben als account executive was ik toe aan een nieuwe uitdaging binnen Merkle. Die vond ik in een nieuwe functie als Customer Process Manager. In deze jaren heb ik meegewerkt aan verschillende integratie- en migratieprojecten, hier heb ik enorm veel van geleerd.
Ik heb met grote bedrijven als NS International en VodafoneZiggo samengewerkt. Zo heb ik ook de fusie tussen Vodafone en Ziggo meegemaakt. Een erg dynamische tijd, waarbij veel focus lag op day-to-day business. Nu, als Technisch Consultant, bedenk ik technische oplossingen voor verschillende uitdagingen en ben ik ook bezig met strategische plannen die toekomstbestending moeten zijn. Ik zit hier echt op mijn plek.
Waar mijn passie voor marketingtechnologie vandaan komt? Ik vind het leuk om technische oplossingen te bedenken en uit te tekenen, ook met de klant en collega’s. En bij Merkle zit er zoveel dynamiek in de projecten, dat maakt het werk leuk!
Doordat ik binnen het bedrijf aan zoveel projecten heb mogen werken, heb ik veel kennis opgedaan op verschillende gebieden, zoals onder andere CRM-systemen als Selligent, Acoustic en Salesforce, maar ook Cloud Solutions en Voice-applicaties. Het is dus heel uiteenlopend wat ik leer binnen Merkle.
Mijn werkdag
Door deze kennis word ik als technisch consultant ook vaak ingezet om een overkoepelende visie te werpen op projecten. Daarbij vind ik het belangrijk om te kijken naar wat precies de wens is van klant en wat voor een oplossing daar het beste bij past door middel van de ‘Merkle mindset’
Ik kruip dan graag in de architectenrol, door de huidige situatie en de nieuwe situatie te tekenen, zodat we stapje voor stapje de weg daarnaartoe kunnen uitdenken. Hierdoor kunnen we een 360 graden-klantbeeld creëren, waarbij de opdrachtgever zo effectief mogelijk kan communiceren met haar eindklanten.
Ons team heeft bijvoorbeeld samen met NS een Dynamic Content Engine ontwikkeld om alle nieuwsbrieven die naar NS-klanten worden gestuurd te personaliseren. We hebben een puntensysteem gebouwd dat de top drie-interesses bepaalt op basis van web- en e-mailgedrag. Daardoor creëren we voor de klant een relevantere e-mail, maar wat vooral tof is, is dat elke klant een datagedreven gepersonaliseerde gebruikerservaring krijgt.
Door deze klantdata te ontsluiten wordt de nieuwsbrief voor de klant interessanter en dat zie je ook in de resultaten. We hebben zelfs met deze case een Dutch Search Award gewonnen in de categorie ‘beste gebruik van marketing automation’. Dat zie ik toch als een bekroning op je werk.
Een goede match met Merkle
Ik vind dat Merkle en ik een goede match zijn. Merkle is een koploper en daardoor krijgen we vaak grote, diverse, toffe projecten en die afwisseling vind ik bij mij passen. Elke dag is weer een nieuwe uitdaging. Merkle heeft een open cultuur, die zich kenmerkt in dat iedereen bereid is om te helpen, vriendelijk is en in is voor gezelligheid en dat is ook zeker te merken bij de vrijdagmiddagborrel! Doordat Merkle ook internationaal opereert, kun je je internationale ambities ook waarmaken.
Mijn blik op de toekomst
Ik ben op het moment bezig met het halen van mijn Google Cloud architect-certificaat. Wat ik bij Merkle merk, is dat we telkens in zijn voor verandering, dus ook op technisch gebied. Met dit certificaat kan ik de klant helpen met het begeleiden van Google Cloud-oplossingen. Zo blijf je innoverend, scherp en progressief kijken naar de toekomst.