Leon Molenkamp over groei en internationale projecten bij Merkle

10 september 2020 Consultancy.nl
Profiel
Meer nieuws over

De Nederlander Leon Molenkamp is sinds 2017 in dienst bij Merkle. Na eerst twee jaar werkzaam te zijn geweest op het Rotterdamse kantoor, is hij inmiddels al net zo lang actief vanuit het kantoor in Dubai. Hij vertelt over zijn ontwikkeling en persoonlijke reis bij de internationale marketingadviseur.

Na vier jaar bij één van de Big Four-kantoren gewerkt te hebben [Deloitte], brak voor mij de tijd aan om een nieuwe weg in te slaan. Na een traject van maanden waarin ik veel heb afgewogen en nagedacht wist ik dat ik wilde gaan werken voor een data gedreven consultancy organisatie en/of agency die voor mooie merken werkt en een open en persoonlijke organisatiecultuur heeft.

Ik wilde mijn energie, kennis en kunde bij elkaar brengen en inzetten voor merken en bedrijven om ze verder te helpen op het gebied van customer relationship management (CRM), brand loyalty en daaraan gerelateerde technologie. Mijn verwachting was dat als je al het bovenstaande bij elkaar brengt, ik op mooie en uitdagende projecten zou kunnen werken voor toonaangevende klanten.

Leon Molenkamp, Head of CRM & Loyalty MENA, Merkle

Daarbij was het voor mij belangrijk dat ik niet alleen strategieën ging uitwerken of alleen implementaties begeleiden, maar in de volle breedte van eerste idee tot succesvolle implementatie waarde zou kunnen toevoegen. Dit waren voor mij de belangrijkste uitgangspunten om in gesprek te gaan met een potentiële nieuwe werkgever.

Zijn zoektocht bracht hem naar Merkle (destijds nog opererend onder de naam Oxyma) en vanaf toen ging het snel: ik wist dat dit het type werkgever was waar ik naar op zoek was. Twee goede gesprekken later werd de handtekening gezet en kon ik aan de slag als CRM & Loyalty consultant!

Na een korte periode van onboarding en wennen ging ik aan de slag op toffe projecten voor onder andere KPN, NS, NS International en later volgden merken als Vodafone, Ziggo en Liberty Global. Voeg daarbij alle pitches en kortlopende projecten en je zult snappen dat ik me als een vis in het water voelde en precies het type opdrachten aan het uitvoeren was waar ik in eerste instantie naar op zoek was!

Na een jaar of twee aan mooie projecten gewerkt te hebben werd bekend dat de Oxyma Group overgenomen werd door Merkle, een internationaal performance marketingbureau met ruim 50 vestigingen en 9.600 medewerkers over de gehele wereld. Hiermee werkte ik in een klap bij een succesvol internationaal bedrijf dat hard aan het groeien is.

Internationale projecten

Dit sloot perfect aan bij de groei die ik ondertussen had doorgemaakt, want ik wilde graag meer internationale projecten gaan oppakken. In de daaropvolgende maanden werd steeds duidelijker dat internationale samenwerking en het inzetten van specialistische kennis uit andere markten erg belangrijk is voor de manier waarop Merkle binnen EMEA opereert.

Daarnaast is Merkle op haar beurt weer onderdeel van Dentsu Aegis Network, een internationaal media netwerk, waar met bureaus als Isobar, Carat, Vizeum en DAN DNA veel specialistische kennis zit op (online) media gebied en voor een groot gedeelte complementair aan de dienstverlening van Merkle. 

CRM & Loyalty diensten opzetten in Dubai

Voor mij persoonlijk resulteerde dit alles in een geweldige en unieke kans: Merkle Middle East & North Africa zocht iemand die de CRM & Loyalty serviceline kon gaan opstarten vanuit het kantoor in Dubai. Er was daar al veel kennis op het gebied van social media, performance media en data & analytics, maar nog geen kennis over CRM & Loyalty. Na enkele gesprekken besloot ik er vol voor te gaan! 

In mei 2019 verhuisde ik naar Dubai en ik ben sindsdien druk bezig om klanten en projecten te winnen én uit te voeren op het gebied van CRM & Loyalty. Op dit moment bedienen we acht klanten in de regio, zoals Philips, Pernod-Ricard en MetLife, werk ik voor projecten met een grote groep collega’s in verschillende markten, ben ik volop betrokken in pitches en heb ik zelfs al aardig wat trips gemaakt door de MENA regio om klanten en prospects te ontmoeten.