Hollywood loopt $10 miljard mis door onderwaarderen zwarte projecten

03 mei 2021 Consultancy.nl

Volgens onderzoek van consultancykantoor McKinsey & Company zou Hollywood jaarlijks $10 miljard extra kunnen verdienen (een omzetstijging van 7%) door raciale ongelijkheden in de Amerikaanse film- en tv-industrie aan te pakken.

Het onderzoek laat zien dat minder door zwarte Amerikanen geleide projecten tot stand komen. En wanneer ze wel van de grond komen, blijken ze over het algemeen ondergefinancierd en ondergewaardeerd. Ondanks dat ze met een circa 10% hogere ROI duidelijk meer rendement bieden dan andere producties.

Het getal van $10 miljard is gebaseerd op de inkomsten die zouden resulteren uit het dichten van de huidige vertegenwoordigingskloof van zwart ‘off-screen’ talent, het bereiken van een gelijkwaardig productie- en marketingbudget en het bieden van een gelijkwaardige internationale distributie aan door zwarte Amerikanen geleide producties.

Hollywood loopt $10 miljard mis door onderwaarderen zwarte projecten

Waar de vertegenwoordiging van Afro-Amerikanen achter de schermen achterblijft, valt dat op het scherm volgens McKinsey nog redelijk mee. Tussen 2015 en 2019 ging 11% van de hoofdrollen naar zwarte acteurs, terwijl Afro-Amerikanen 13,4% van de bevolking uitmaken. Daarnaast werd 14% van de bijrollen in films gespeeld door zwarte acteurs. 

In 2019 waren zwarte acteurs goed voor 14,1% van de hoofdrollen op kabeltelevisieshows, 11,6% van de televisierollen en 4,7% van de hoofdrollen op streamingdiensten.

Netflix nam aanstoot aan de aanzienlijke ondervertegenwoordiging op streamingdiensten en gaf opdracht tot een eigen onafhankelijk onderzoek, waaruit blijkt dat het platform een positieve uitzondering vormt: in Netflix-producties gemaakt tussen 2018 en 2019 was zwart talent met 15,2% oververtegenwoordigd in (mede-)hoofdrollen.

Wit achter de schermen

Tot zover de vertegenwoordiging van zwarte Amerikanen op het scherm. Het grote probleem speelt zich echter af achter de schermen. Tussen 2015 en 2019 waren zwarte professionals goed voor slechts 6% van de regisseurs, 6% van de producenten en 4% van de schrijvers van Amerikaanse films.

Professionals in de film- en tv-industrie vertelden McKinsey dat Hollywood zwart talent veelal links laat liggen, tenzij senior productiemedewerkers zwart zijn. De data van McKinsey laten zien dat films met een zwarte producent of regisseur veel vaker een zwarte schrijver hebben. En als de producent van een film zwart is, is de kans veel groter dat er ook een zwarte regisseur is.

Hollywood loopt $10 miljard mis door onderwaarderen zwarte projecten

Zwarte professionals (en hetzelfde geldt voor latino professionals) zijn ook zwaar ondervertegenwoordigd in hoge besluitvormingsrollen – zoals afdelingshoofden of topmanagementrollen bij studio’s. 92% van de filmexecutives is wit en 87% van de tv-executives is wit, terwijl niet meer dan 60% van de Amerikaanse bevolking wit is.

Minder geld voor zwarte films

Los van percentages, blijkt uit het onderzoek dat zwart talent op en achter het scherm vaak in een hokje wordt geplaatst. Ze werken bovengemiddeld vaak aan producties waarin ras een grote rol speelt – denk aan films als Lincoln en Selma – of aan films die duidelijk zijn gericht op een zwarte doelgroep, zoals Barbershop 3.

Verder blijkt dat films waarin ras een rol speelt gemiddeld drie keer zo weinig productiebudget krijgen als ‘ras-agnostische’ films. En ook binnen de productie van deze films wordt zwart talent geconfronteerd met de nodige hindernissen.

Wanneer aan wat voor film dan ook twee of meer zwarte professionals achter de schermen werken in creatieve rollen – denk aan schrijver, regisseur of producent – ontvangt deze gemiddeld 40% minder financiering. En het gemiddelde productiebudget voor films met een zwarte (mede-)hoofdrolspeler is een kwart lager dan de budgetten voor films zonder zwarte hoofdrolspelers.

Hollywood loopt $10 miljard mis door onderwaarderen zwarte projecten

De kloof dichten

Volgens de onderzoekers van McKinsey vergt het een flinke inspanning om Hollywood gelijker te maken. Het strategiekantoor denkt dat het kan helpen om een ​​onafhankelijke externe organisatie op te richten die verandering aanjaagt.

"Zo’n onafhankelijke groep zou vocale steun en sterke partnerschappen met film- en tv-leiders nodig hebben om haar bereik en invloed in de hele branche te vergroten. Een goed gefinancierde, externe organisatie van deze aard zou de individuele inspanningen kunnen versterken door best practices te ontwikkelen en op te schalen, cross-sector data te verzamelen en te verspreiden en verslag uit te brengen over de voortgang in de branche”, aldus het rapport.

De organisatie zou helpen bij het stimuleren van diverse vertegenwoordiging – vooral bij talent en executives achter de schermen –, initiatieven stimuleren om de transparantie en verantwoording te vergroten, en de financiering van ‘zwarte’ verhalen aanmoedigen.

More on: McKinsey & Company
Netherlands
Company profile
McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

McKinsey & Company is a Global partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, Asia, South Africa, Australia, Europe, India, Latin America, Netherlands, United Kingdom, Canada and United States.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.