Elastique professionaliseert begrotingsproces met IT intelligence
Het in Hilversum gevestigde Elastique helpt zijn opdrachtgevers met het ontwerpen en bouwen van digitale producten. Samen met Metri werkt Elastique aan het optimaliseren van het begrotingsproces.
De circa 45 professionals van Elastique zetten zich dagelijks in voor het ondersteunen van vooral mkb-ondernemingen met het realiseren van hun digitale transformatiedoelstellingen. “Dit doen we van A tot Z”, vertelt Bart Robben, Strategy Director bij het bureau. “Zo kunnen we zorgen voor de conceptontwikkeling, zowel creatief als digitaal, de IT-roadmap en voor de realisatie zoals het bouwen van websites, apps en mobiele applicaties.”
Zoals bij iedere zakelijke dienstverlener behoort het begrotingsproces tot een van de belangrijke uitdagingen binnen de eigen bedrijfsvoering. Want als je pitcht voor een opdracht komen vragen op als: Hoe maak je een inschatting hoeveel uren nodig zijn om een klus te klaren? Hoe vertaal je deze tijdsinvestering naar tarieven en een projectbegroting? En welke marges en financiële risico’s bouw je in?
“We zochten hierin wat advies om ons begrotingsproces te professionaliseren”, geeft Robben aan, die na een online zoektocht naar de juiste expert uitkwam bij Metri. Dit bureau is gespecialiseerd in onder meer IT-intelligence, en beschikt over een uitgebreide database van best practices voor het opstellen van begrotingen in de IT-wereld en benchmarks waarmee partijen zich kunnen meten met de koplopers in hun segment.
Samen met Metri zijn twee proof of concepts ontwikkeld. De eerste richt zich op het verbeteren van het begrotingsproces voor een lopende opdracht. De tweede draait om het verbeteren van de manier waarop data wordt gebruikt om succesvol te zijn in een tenderproject. “Bij het uitbrengen van offertes is prijs vaak een belangrijk beoordelingselement. Samen met Metri hebben we ervoor gezorgd dat we dit vraagstuk beter konden onderbouwen.”
Met behulp van de datagedreven inzichten lukte het Elastique om een beter voorstel neer te leggen. En met succes, want het bureau wist de tender uiteindelijk te winnen. “Met deze aanpak kunnen we een betere voorspelbaarheid en betrouwbaarheid bieden aan onze klanten”, aldus Elastique.
Kortom, dit smaakt naar meer. De komende periode werken Elastique en Metri daarom aan het opschalen van de use cases naar overige projecten en offertetrajecten.
Elastique werkt voor opdrachtgevers als World Wildlife Fund, Eurail en FIFPRO. Onder het grote publiek is het bedrijf vooral bekend van de ‘De Slimste Mens’-app die het ontwikkelde voor de gelijknamige spelshow van KRO-NCRV.
Meer informatie over deze case? Bekijk deze YouTube-video.