Regio’s lobbyen steeds meer bij politieke partijen

12 maart 2021 Consultancy.nl

Nederlandse regio’s wenden zich steeds vaker tot politici om hun belangen te behartigen. En met succes, zo blijkt uit onderzoek van adviesbureau Wepublic.

Zo is binnen de huidige partijprogramma’s van politieke partijen in vergelijking met die van vier jaar geleden 25% meer aandacht voor regio’s. Tijdens de afgelopen kabinetsperiode zette deze trend zich al in: bij elkaar opgeteld werd tussen 2017 en 2021 zo’n €950 miljoen extra uitgegeven aan de vijftien regio’s in ons land.

In Twente werd bijvoorbeeld €60 miljoen geïnvesteerd voor de ontwikkeling van technologische kennis en talent en in Zeeland €70 miljoen voor betere werkgelegenheid, terwijl de regio Zuid- en Oost-Drenthe €40 miljoen ontving om verbeteringen te realiseren op het gebied van wonen, werken en welzijn.

Meer aandacht voor regio's in partijprogramma's

Met de toenemende aandacht van de politiek is ook de lobbykracht van Nederlandse regio’s toegenomen, stelt WePublic. In de studie komt naar voren dat de regio Twente over de meeste lobbykracht beschikt, gevolgd door de regio’s Zwolle, Noordoost Fryslân, Noord-Holland Noord, de Drechtsteden en de Achterhoek.

Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SSN), Brainport Regio Eindhoven en Metropoolregio Amsterdam zijn de krachtigste regio’s van ons land. “Volgens de andere regio’s weten deze drie regio’s zich het best te onderscheiden, duidelijk over het voetlicht te brengen wat hun regio uniek maakt en dit het zichtbaarst naar voren te brengen.”

Meer dan adviesrapporten

Veertien van de vijftien regio’s hebben voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen hun plannen gedeeld met politieke partijen. Daarbij blijft het niet bij het aanleveren van adviesrapporten. Zo organiseerde het SNN het noordelijk lijsttrekkersdebat, terwijl acht regio’s uit Gelderland en Overijssel zich verenigden in een campagne om de economie in het oosten van het land te stimuleren.

God is met u in de regio

Verder blijkt uit het onderzoek van Wepublic dat met name in de verkiezingsprogramma’s van christelijke partijen (CU, SGP en CDA) veel aandacht wordt besteed aan regio’s. Heel verrassend is dat niet. Een groot deel van het electoraat van deze partijen woont van oudsher op het platteland. En hier is het belang van de regionale economie stukken groter dan in de sterk geïnternationaliseerde Randstad, waar doorgaans minder vaak op confessionele partijen wordt gestemd.

More on: Wepublic
Netherlands
Company profile
Wepublic is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Wepublic is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.