Logistieke sector nu goed voor meer dan €30 miljard
De logistieke sector draagt steeds meer bij aan de Nederlandse economie. Gestuwd door de snel groeiende e-commercemarkt is de toegevoegde waarde van de logistieke sector inmiddels gestegen tot boven de €30 miljard.
Dit en meer blijkt uit onderzoek van Buck Consultants International in opdracht van Prologis. “De toegevoegde economische waarde van Nederlandse distributiecentra bedroeg vijf jaar geleden €21,2 miljard. In 2020 was de sector goed voor €30,8 miljard, een groei van 46%”, zegt René Buck, directeur van het adviesbureau.
Ook op het gebied van banencreatie heeft warehousing een forse ontwikkeling doorgemaakt. Begin 2021 zorgt de branche voor meer dan 400.000 banen, een sprong ten opzichte van de situatie vijf jaar geleden. Hiermee is de sector goed voor ruim de helft van het totaal aantal banen in de hele logistieke sector (886.000 mensen).
De sector heeft veel van zijn groei te danken aan e-commerce. Online winkelen is dit jaar goed voor bijna €30 miljard, een verdubbeling vergeleken met 2015. Om e-commerce te stimuleren evenals de korte levertijden die aan klanten worden beloofd, bouwen retailers, leveranciers en platforms in rap tempo distributiecentra door heel het land.
Zo is het aantal XXL-distributiecentra – centra met een oppervlakte van 40.000 m2 en groter – tussen 2015 en 2020 verdubbeld van dertig naar zestig. Logistieke hotspots als Venlo-Venray, Tilburg-Waalwijk en West-Brabant zijn erg in trek.
Coronacrisis
Ondanks de versnelling die e-commerce tijdens de coronacrisis doormaakt krijgt de logistieke vastgoedsector dit jaar te maken met een kleine – en hoogstwaarschijnlijk tijdelijke – kink in de kabel. De leegstand in de sector is volgens vastgoedadviseur JLL in 2020 gestegen tot 5,1% – deels door de oplevering van 1,7 miljoen nieuwe vierkante meters, maar ook door de impact van de terugtrekkende economie.
De crisis is echter niet de enige uitdaging waar de logistieke vastgoedsector mee moet dealen. Volgens het rapport van Buck Consultants International en Prologis moet de branche ook sleutelen aan zijn reputatie.
Vorig jaar bestempelde een adviesrapport van het College van Rijksadviseurs de sector als een niet-duurzame sector. Zo moeten bijvoorbeeld veel laagopgeleide arbeidsmigranten onder “slechte omstandigheden” werken.