Count & Cooper wordt met ‘Building new ways’ de bouwer die niet bouwt

20 oktober 2020 Consultancy.nl

Count & Cooper heeft een nieuwe merkpositionering. Het Rotterdamse project- en tendermanagementbureau richt zich sinds de oprichting op het innoveren van de bouw- en infrasector. Nu brengt het deze missie onder woorden in de nieuwe pay-off: ‘Building new ways’.

Een kleine tien jaar geleden leerden Dennis Kuiper en Wouter de Graaf elkaar kennen. De twee vonden elkaar in de opvatting dat veel van de problemen waar infraprojecten onder lijden niet zozeer te maken hebben met een gebrek aan technische kennis, maar een gebrek aan goede samenwerking tussen de vele partijen die bij zo’n project betrokken zijn. Vanuit dit idee richtten ze in 2013 Count & Cooper op. Het bureau treedt toe tot bouwconsortia om te zorgen dat al het aanwezige potentieel optimaal kan worden ingezet.

Zo kwam Count & Cooper met een antwoord op de steeds hogere eisen die de samenleving stelt aan infrastructuur- en bouwplannen. “Wij geloven dat de bouwwereld een impuls van buitenaf nodig heeft”, aldus Kuiper. “Een partij die denkt vanuit andere conventies en die nieuwe technologieën gebruikt. Een partij die juist geen concurrent is of een bedreiging vormt, maar juist een sterke aanwinst is. Die partij is Count & Cooper. Precies daarom presenteerden wij onlangs onze nieuwe merkpositionering.”
Count & Cooper - Building new ways

Nieuwe combinaties

In die nieuwe merkpositionering legt het bureau de nadruk op de waarde van het bij elkaar brengen van partijen: “Het grootste taxibedrijf ter wereld heeft geen eigen auto’s. En de grootste hotelketen ter wereld heeft geen eigen kamers”, legt De Graaf uit. “Uber en Airbnb zijn nextgen bedrijven die simpelweg partijen bij elkaar brengen en technologie gebruiken om dat zo efficiënt, betrouwbaar en winstgevend mogelijk te doen. Game changers. En dat is nou precies hoe wij impact maken; wij zijn de bouwer die niet bouwt.”

Zoals de econoom Schumpeter in de vorige eeuw al beschreef met ‘neue Combinationen’ – en de filosoof Democritus in zekere zin zelfs al zo’n 2300 jaar eerder met zijn atoomtheorie – zijn nieuwe combinaties de basis van elke vorm van innovatie en vooruitgang.

“Daar geloven wij heilig in”, vertelt Kuiper. “De bouwwereld wordt door McKinsey omschreven als ‘de branche waar de afgelopen jaren de minste vooruitgang is geboekt en waar de meeste ruimte ligt voor innovatie en vooruitgang’. Precies daarom is Count & Cooper juist constant op zoek naar nieuwe combinaties. Van talent, van bedrijven met elk hun eigen specialisme, en van ouderwets vakmanschap met alle nieuwe technologieën die tegenwoordig beschikbaar zijn.”

Geheel in lijn met deze ambitie zoekt Count & Cooper expliciet de samenwerking met de hele sector: “Wij gaan de bouwwereld niet alleen veranderen, daar gaan we samen voor zorgen. Wij geloven in de kracht van samenwerken, want dat levert de meeste combinaties op. En daarbij leren van elkaar en samen vooruit”, aldus De Graaf. “Building new ways, zoals de nieuwe pay-off van Count & Cooper luidt, is in die zin dan ook een open uitnodiging aan de complete branche om de verbinding aan te gaan.”

More on: Count & Cooper
Netherlands
Company profile
Count & Cooper is a Netherlands partner of Consultancy.org