Familiebedrijven tonen veerkracht in deze onzekere tijd

15 juli 2020 Consultancy.nl

Volgens Dirk-Harm Eijssen, partner bij Gwynt, tonen familiebedrijven in deze onzekere tijd bijzonder veel veerkracht. “Ik verwonder me over de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van veel families, medewerkers en directies in de verschillende familiebedrijven.”

Familiebedrijven vormen de motor van onze economie. Een schatting van het CBS laat zien dat maar liefst 70% van alle bedrijven met meer dan één werkzame persoon – 271.790 familiebedrijven om precies te zijn –  een familiebedrijf is. Net als alle overige bedrijven in ons land hebben ook zij te maken met een nooit eerder ervaren crisis als deze. Door de coronacrisis heerst er onzekerheid in de markt, onder leveranciers, partners en de eigen medewerkers.

Dit noopt familiebedrijven om te veranderen, of het nou gaat om het aanpassen van hun dienstverlening aan de huidige wensen van klanten, het kantelen van het businessmodel of het snijden in de kosten. Volgens Gwynt-partner Dirk-Harm Eijssen slagen familiebedrijven bij uitstek in deze opgave.

“Hoezo moeite met en weerstand tegen verandering? Juist familiebedrijven zijn bij machte gebleken om de mouwen op te stropen, lijnen kort te houden, aandeelhouders aan te sluiten en snel te schakelen”, geeft hij aan. “Deze hands-on cultuur in combinatie met een langetermijnperspectief maken familiebedrijven krachtig.”

Veerkracht

Het is niet voor het eerst dat familiebedrijven de krantenkoppen halen door hun veerkracht te tonen. Sterker nog, uit onderzoek na eerdere crises (1997, 2008) is gebleken dat familiebedrijven significante en consistent betere resultaten lieten zien dan niet-familiebedrijven. Daarentegen leidt de combinatie van een niet-familie CEO en veel familie-aandeelhouders (op afstand) echter tot een significant slechtere performance gedurende en na een crisis. “Een sterke familie-CEO of ‘family involvement’, met korte lijnen, en vertrouwen van familie en medewerkers is een van de belangrijkste troeven van het familiebedrijf”, geeft Eijssen aan.Familiebedrijven tonen veerkracht in deze onzekere tijd

In de literatuur wordt ook gesproken over de resilience/veerkracht van familiebedrijven. Die wordt gedreven door een aantal elementen: pragmatisme, optimisme, vindingrijkheid en het zoeken naar betekenis. Vanuit zijn eigen ervaringen met DGA’s – Gwynt is een adviesbureau gespecialiseerd in het helpen van familiebedrijven – ziet Eijssen dit terug in de praktijk: “Juist in deze tijden zie ik om mij heen de veerkracht weer opbloeien en floreren.”

Drie aandachtspunten

De eerste prioriteit van familiebedrijven ligt volgens Eijssen op bedrijfscontinuïteit, met zorg voor de medewerkers. En ondanks dat veel familiebedrijven hun omzet met flink hebben zien afnemen, is het opvallend om te zien hoe ver zij bereid zijn te gaan om hun personeel trouw te blijven. “Ook dat tekent de cultuur binnen een familiebedrijf.”

De volgende uitdagingen in de komende fase richten zich vooral op de resultaten. “Familiebedrijven dienen weer ritme, regelmaat en focus aan te brengen in hun operaties. Hierbij moeten ze aandacht geven aan efficiency en effectiviteit in de bedrijfsvoering, vooral met het oog op de processen die door corona zijn gewijzigd.” 

Als de rust is teruggekeerd kan vervolgens het vizier op de toekomst worden gericht. “Bestuurders moeten de tijd nemen om hun langetermijnstrategie te herijken, kijken naar de toekomstbestendigheid van hun bestaande businessmodellen en uitkijken naar nieuwe kansen.” Dit vraagt echter om focus, aangezien het loskomen van de dagelijkse operatie, juist door alle veranderingen in de markt, een uitdaging vormt.

“lk wens DGA’s van familiebedrijven veel driehandigheid om juist in de zomerperiode tijd en ruimte te creëren om plannen te maken voor na corona, zodat ook toekomstig onderzoek zal laten zien dat familiebedrijven beter uit deze crisis zijn gekomen”, sluit Eijssen af.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup