Telefónica werkt met Kearney en McKinsey aan reorganisatie
De Spaanse telecomgigant Telefónica heeft de hulp van managementadviesbureaus Kearney en McKinsey ingeschakeld voor ondersteuning bij twee reorganisatieprogramma’s.
De consultants van Kearney – voorheen A.T. Kearney – werken momenteel aan een herstructureringsproject binnen de divisie ‘International Wholesale Services’, de eenheid van Telefónica die diensten verleent aan vaste en mobiele aanbieders, dienstverleners, groothandelaren en multinationals in voornamelijk Zuid-Europa en Latijns-Amerika.
De divisie ondersteunt zijn klanten met traditionele telecomdiensten, maar in toenemende mate ook met nieuwe services zoals beveiliging, cloud, internet of things, big data en digitale platforms. De International Wholesale Services-tak van Telefónica is actief in zestien landen en biedt via verschillende joint venture-diensten aan in meer dan honderd markten. Vorig jaar ondersteunde de divisie circa 24 miljard internationale spraakminuten, ruim 1,2 miljard sms-berichten en bijna 100 petabytes aan data.
Als onderdeel van een nieuwe bedrijfsstrategie heeft het management van de divisie besloten zich te gaan richten op het verbeteren van de prestaties van de eenheid. In november 2019 kondigde Telefónica aan dat het de International Wholesale Services-vleugel zou integreren in zijn grotere Business Solutions-eenheid, om op die manier een grotere praktijk te creëren die het bedrijfsleven optimaal kan ondersteunen en daarnaast om meer digitaal-gestuurde diensten aan zakelijke klanten te kunnen verkopen. Volgens de plannen zou de bundeling van krachten tegen 2022 een extra omzet van €2 miljard gaan opleveren.
De professionals van Kearney zijn in het bijzonder op zoek naar mogelijke overlappingen op het gebied van rollen en activiteiten (met name in backoffice-functies). Op die manier proberen ze Telefónica zo efficiënt en wendbaar mogelijk te maken. Volgens berichten in de Spaanse media is het team van Kearney een paar maanden geleden geïnstalleerd en zal het zijn werk nog enkele maanden voortzetten. Het is op het moment van schrijven onbekend of de reorganisatie tot gedwongen ontslagen zal leiden.
Ondertussen werkt de belangrijkste strategische consultant van Telefónica, McKinsey & Company, samen met het topmanagement van het telecombedrijf aan de uitvoering van zijn huidige strategische plan, dat luistert naar de naam ‘Reconecta’. Vereenvoudiging van de organisatie is een van de pijlers van dit plan. McKinsey houdt verder toezicht op een herstructureringsprogramma dat als doel heeft het hoofdkantoor in Spanje en verschillende grotere dochterondernemingen in het buitenland efficiënter in te richten. Experts in Spanje speculeren dat door dit programma ongeveer 500 managementbanen zullen gaan verdwijnen bij Telefónica.