Takeaway.com verbetert data-driven forecasting met Anaplan
Food platform Takeaway.com – het moederbedrijf achter merken als Lieferando.de in Duitsland en Thuisbezorgd.nl in Nederland – is snel aan het groeien. Na Anaplan te hebben geïmplementeerd, is het bedrijf nu beter in staat nauwkeurige en datagedreven ‘forecasts’ te maken ter ondersteuning van zijn groei-/‘buy-and-build’-ambities.
Takeaway.com is een toonaangevende online marktplaats voor maaltijdbezorging in continentaal Europa en Israël, en verbindt via zijn platform consumenten en restaurants in elf landen. In Nederland, waar het bekend is van het merk Thuisbezorgd.nl, is het bedrijf actief sinds 2000.
Implementatie Anaplan
Om zijn operaties te verbeteren, besloot het bedrijf Anaplan te implementeren als nieuwe planning & forecasting-tool. “We wilden een multidimensionale tool om de controle en kracht van onze forecastberekeningen te verbeteren”, zegt Will Sanderson, FP&A Manager bij Takeaway.com.
Over het besluit om te kiezen voor een implementatie van Anaplan, zegt Sanderson: “Anaplan heeft veel meer functionaliteit en veel meer voordelen dan we hadden verwacht. We kunnen bijvoorbeeld een dashboard bouwen dat door vijftien verschillende mensen kan worden gebruikt, die allemaal een ander dashboard met verschillende dimensies zien. En wanneer we de winst- en verliesrekening bijwerken, kunnen we direct de impact op de forecast zien.”
Support door Finext
Volgend op een implementatieprogramma, dat werd ondersteund door consultants van Finext, is Anaplan inmiddels volledig operationeel. Sanderson toont zich verheugd over de impact: “Het bespaart ons veel tijd, die we nu voor andere dingen kunnen gebruiken, zoals analyses.” Het finance-team van Takeaway.com heeft hierdoor onder andere meer tijd voor waardetoevoegende taken. Julia Nicolae, Business Analyst en actief in het team van Sanderson, licht toe: “Het month end-model kostte ons vroeger drie dagen, nu gaat het automatisch. Dit betekent niet dat we de maand eerder sluiten; we doen gewoon meer in de gegeven tijd. Dit maakt de forecasts nauwkeuriger en de businessinzichten beter.”
Wat ook tijd bespaart is het feit dat gebruikers toegang hebben tot hun eigen rapportages. Sanderson: “De huidige forecast is altijd voor iedereen beschikbaar. Voorheen hielden we een aantal maandelijkse rapporten bij, die nu niet eens meer bestaan. De cijfers worden automatisch gegenereerd in een dashboard, waar iedereen zelf naar kan kijken.”
Tom Pereira, financieel directeur bij Takeaway.com, benadrukt de waarde die nauwkeurige forecasts opleveren: “Het stelt ons in staat om minder tijd te besteden aan het berekenen en controleren, zodat we meer tijd hebben om na te denken over de onderliggende logica van het model. Hierdoor kunnen we scenario’s testen en uiteindelijk slimmere forecasts opstellen. Ook kunnen we verschillende soorten forecastmethoden proberen om erachter te komen welke methode het dichtst bij de werkelijke waarden ligt. Een machine kan dit veel sneller dan een persoon. ”
Sterke groeiambities
In navolging van de overname van de Duitse merken van Delivery Hero en in lijn met zijn verdere groeiambities, wilde Takeaway.com zijn financial reporting-processen harmoniseren. Pereira: “De businessintegratie van de merken van Delivery Hero verliep snel; binnen twee à drie weken hadden we ongeveer 3 miljoen extra bestellingen via onze systemen. Op dat moment verwacht het management dat alle financiële ‘actual’- en ‘forecast’-data ook worden gecombineerd. Met Anaplan hebben we heel snel een gecombineerde forecast kunnen ontwikkelen,”
Anaplan’s forecasts helpen eveneens bij de integratie. Pereira besluit: “Elke markt is anders, het is dan ook belangrijk om snel vergelijkbare cijfers te hebben. We kunnen op de tool vertrouwen, omdat we weten dat het systeem betrouwbare informatie produceert. Het gaat allemaal om het begrijpen van de context: als je je moet concentreren op de techniek en op het vergelijken van verschillen, kun je je niet concentreren op de reden achter de cijfers.”