Vijf tips voor betere samenwerking in teams

27 december 2019 Consultancy.nl

Samenwerken is van cruciaal belang voor het realiseren van succes binnen teams, afdelingen en organisaties. Philip Stein van Morgens deelt vijf tips voor betere samenwerking in teams.

“Als leidinggevende van een team of afdeling wil je het liefst een team waarin de mensen elkaar versterken. De teamleden passen bij elkaar, vullen elkaar aan en zorgen voor een juiste en eerlijke taakverdeling. Medewerkers vinden het fijn om in zo’n team te werken”, zegt Consultant Philip Stein van Morgens. “Uit mijn eigen eerdere werkervaring bij TU Delft en Universiteit Leiden heb ik gezien dat het voldoen aan deze voorwaarden vaak geen sinecure is. Hier volgen vijf tips voor jou als leidinggevende om aan de slag te gaan met jouw team om beter samen te werken.” 

1: Stel gezamenlijke doelen op

Allereerst is het volgens Stein belangrijk dat er binnen een team een focus is over de doelstellingen die deze groep wil gaan realiseren. “Stel hierbij vragen zoals ‘waar doen we het voor en wat maken we voor wie?’ Op het moment dat dit scherp is, krijg je doelgerichte energie om met elkaar aan de slag te gaan. Zonder gezamenlijke doelen kiest ieder voor zijn eigen doel, en krijg je niet het teamgevoel en de energie die je beoogt.” 

2: Creëer een basis van vertrouwen

Ook vertrouwen zorgt voor een effectieve samenwerking. “Vertrouwen is nodig om gezamenlijke doelen ‘open en eerlijk’ met elkaar te bespreken”, aldus Stein. “Deze transparantie over de koers en de weg daarnaartoe is vaak beladen. Mensen willen zich niet blootgeven. Toegegeven, dat is ook niet makkelijk. Maar zonder een open en constructief gesprek blijft het echter meer dan eens pappen en nathouden: toezeggingen worden gedaan maar niet nageleefd.” 

Stein legt uit dat het daarom zeer belangrijk is om met het team een veilige en open sfeer te ontwikkelen waarin teamleden zich vrij voelen om zich te uiten: “Ook voor leidinggevenden is het belangrijk dat ze de belangen van hun team of afdeling naar de buitenwereld toe behartigen en instaan voor hun medewerkers. Zonder die houding van leidinggevenden zullen teamleden hen niet vertrouwen.” 

3: Bouw structuur in

Verder is het volgens Stein van belang ervoor te zorgen dat de mensen in een team of afdeling elkaar voldoende zien, bijvoorbeeld tijdens contactmomenten: “Bij een afdeling kan dat door de agenda leidend te laten zijn. Mensen gaan met elkaar in gesprek over verwachtingen omtrent aanwezigheid en enkel bij zwaarwegende redenen kun je je afmelden. Visueel management, het hanteren van een dag- en weekstart en hieruit voortvloeiende acties noteren op een verbeterbord zijn goede hulpmiddelen hierbij.” 

4: Maak plezier

Het is eveneens belangrijk dat teamleden ervaren dat het werken in een team leuk kan zijn, zo laat Stein weten: “Samen werken aan een mooi resultaat of goede dienstverlening, werkt het beste in een plezierige werkomgeving. Daarom is er in een goed functionerend team – naast focus op het werk – ook voldoende aandacht voor sociale factoren. Vier verjaardagen, organiseer een teamuitje, en toon aandacht en interesse in elkaar.”

5: Lerend werken

Voor professionals geeft het leveren van een hoogwaardig(e) product of dienst veel voldoening, aldus Stein: “Wanneer je samenwerkt en ervaringen deelt, verdiep je bovendien jouw kennis als professional en ontwikkel je een steeds breder en hoogwaardiger portfolio om te benutten. Door in vergaderingen expliciet aandacht in te bouwen voor feedback, stimuleer je een cultuur van leren en ontwikkelen.”


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×