Grootse shopdag ter wereld Singles Day amper bekend in Nederland

08 november 2019 Consultancy.nl

Aanstaande maandag barst het winkelgeweld van Singles Day weer los. Deze dag, die in teken staat van het vieren van het vrijgezelle bestaan door elkaar cadeaus te geven, is vooral in China megapopulair. In ons land is het animo voor Singles Day echter nog ver te zoeken. 

Volgende week, op maandag 11 november 2019, is het weer Singles Day, een van oorsprong Chinese traditie die zich de laatste jaren als een olievlek over de wereld aan het verspreiden is. Zo is Singles Day de meest omvangrijke offline en online winkeldag ter wereld, waarop Chinese shoppers afgelopen jaar maar liefst $45 miljard uitgaven. Nederland loopt echter nog niet warm voor Singles Day, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van herenmodeketen Only for Men.

Grootse shopdag ter wereld Singles Day amper bekend in Nederland

Singles Day, ontstaan in 1993 binnen de Universiteit van Nanking in China, werd in het begin van de jaren negentig met name gevierd binnen de verschillende Chinese universiteiten door jongeren die trots waren op hun vrijgezelle bestaan en dat wilden vieren. In de loop der jaren heeft het evenement zich echter ontwikkeld naar een dag die vergelijkbaar is met ‘Black Friday’ – de vrijdag na Thanksgiving die met name voor Amerikanen in het teken staat van massaconsumptie en waarop vrijwel alle winkels strooien met gigantische kortingen. 

Niettemin is Black Friday (80%) een veel bekender begrip onder Nederlanders dan Singles Day (14%). Van onze landgenoten die wel bekend zijn met Singles Day, geeft de ruime meerderheid (70%) bovendien aan er niet mee bezig te zijn. Dat Singles Day nog niet echt leeft in Nederland, blijkt ook het feit dat slechts 2% van de respondenten zegt zijn of haar aankopen uit te stellen om deze pas tijdens Single Day te doen, aldus de onderzoekers van Markeffect, die eveneens vaststelden dat de meeste Nederlanders (64%) wel een positief beeld hebben bij Singles Day. 

Ondanks dat een zeer kleine groep Nederlanders daadwerkelijk wacht met het kopen van producten tot aan Singles Day, laat circa een derde van de respondenten (31%) weten wel van plan te zijn om offline of online te gaan winkelen op deze feestdag. Deze groep van ondervraagden zal naar verwachting gemiddeld genomen €74 per persoon uitgeven op Singles Day. Dit geld wordt voornamelijk uitgegeven aan elektronica, kleding, schoenen en sieraden. 


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup