Grootse shopdag ter wereld Singles Day amper bekend in Nederland

08 november 2019 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Aanstaande maandag barst het winkelgeweld van Singles Day weer los. Deze dag, die in teken staat van het vieren van het vrijgezelle bestaan door elkaar cadeaus te geven, is vooral in China megapopulair. In ons land is het animo voor Singles Day echter nog ver te zoeken. 

Volgende week, op maandag 11 november 2019, is het weer Singles Day, een van oorsprong Chinese traditie die zich de laatste jaren als een olievlek over de wereld aan het verspreiden is. Zo is Singles Day de meest omvangrijke offline en online winkeldag ter wereld, waarop Chinese shoppers afgelopen jaar maar liefst $45 miljard uitgaven. Nederland loopt echter nog niet warm voor Singles Day, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van herenmodeketen Only for Men.

Grootse shopdag ter wereld Singles Day amper bekend in Nederland

Singles Day, ontstaan in 1993 binnen de Universiteit van Nanking in China, werd in het begin van de jaren negentig met name gevierd binnen de verschillende Chinese universiteiten door jongeren die trots waren op hun vrijgezelle bestaan en dat wilden vieren. In de loop der jaren heeft het evenement zich echter ontwikkeld naar een dag die vergelijkbaar is met ‘Black Friday’ – de vrijdag na Thanksgiving die met name voor Amerikanen in het teken staat van massaconsumptie en waarop vrijwel alle winkels strooien met gigantische kortingen. 

Niettemin is Black Friday (80%) een veel bekender begrip onder Nederlanders dan Singles Day (14%). Van onze landgenoten die wel bekend zijn met Singles Day, geeft de ruime meerderheid (70%) bovendien aan er niet mee bezig te zijn. Dat Singles Day nog niet echt leeft in Nederland, blijkt ook het feit dat slechts 2% van de respondenten zegt zijn of haar aankopen uit te stellen om deze pas tijdens Single Day te doen, aldus de onderzoekers van Markeffect, die eveneens vaststelden dat de meeste Nederlanders (64%) wel een positief beeld hebben bij Singles Day. 

Ondanks dat een zeer kleine groep Nederlanders daadwerkelijk wacht met het kopen van producten tot aan Singles Day, laat circa een derde van de respondenten (31%) weten wel van plan te zijn om offline of online te gaan winkelen op deze feestdag. Deze groep van ondervraagden zal naar verwachting gemiddeld genomen €74 per persoon uitgeven op Singles Day. Dit geld wordt voornamelijk uitgegeven aan elektronica, kleding, schoenen en sieraden.