Markt voor persoonlijke luxegoederen groeit naar €270 miljard
De wereldwijde markt voor persoonlijke luxeproducten groeit dit jaar met zo’n 6%, waarmee de industrie een omvang krijgt van meer dan €270 miljard. Dat blijkt uit een analyse van Bain & Company in samenwerking met Fondazione Altagamma, de Italiaanse branchevereniging van producenten van luxegoederen.
De groei is het resultaat van een toename van het toerisme in Europa, een ontwikkeling die zich dit jaar voortzet, ondanks de sociaal-politieke onrust in landen als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Maar veel meer komt de groei op het conto van de toenemende uitgaven van consumenten uit het Chinese vasteland aan luxemerken zoals Gucci, Louis Vuitton, Prada en Versace. “China blijft de luxescène domineren”, vertelt Claudia D'Arpizio, partner van Bain & Company in Italië.
Dankzij een groot consumentenvertrouwen en een hoge koopbereidheid, vooral onder de wat jongere generaties, zijn de bestedingen in de Chinese luxemarkt dit jaar met maar liefst 18% gestegen (tegen constante wisselkoersen). Deze versnelling gaat ten koste van de buurlanden van het land, zoals Hong Kong en Macau, die terrein verliezen ten gevolge van de opkomst van grote Chinese winkelcentra. D'Arpizio legt uit hoe belangrijk Chinese consumenten zijn voor de wereldwijde luxemarkt: “Tegen 2025 zullen Chinese klanten 45% van de wereldwijde markt voor hun rekening nemen, waarbij de helft van hun luxe aankopen wordt gedaan op het vasteland van China.” Naar verwachting zal de omvang van de luxesector in 2025 tussen de €320 en €365 miljard liggen.
Voor de regio Azië verwachten de onderzoekers dat de luxemarkt dit jaar met 10% zal groeien. Een groeiende middenklasse met een toenemend besteedbaar inkomen stimuleert de groei in Indonesië, de Filippijnen en Vietnam, terwijl de aanhoudende groei in Zuid-Korea het gevolg is van betrekkelijk rijke, lokale consumenten en een licht herstel van het toerisme. Japan blijft een aantrekkelijke markt voor luxemerken wat betreft salesvolume, hoewel de groei naar verwachting (relatief) laag blijft; rond de 2% dit jaar. Voorafgaand aan de Olympische Spelen van Tokyo in 2020 zullen de toeristenbestedingen naar verwachting echter gaan stijgen, waardoor dat jaar op een groei van 4% kan worden gerekend.
De Europese personal luxury-goederensector herstelde zich in 2018 en beleefde een positieve groei als gevolg van een toename van het toerisme, aangedreven door de verzwakking van de euro ten opzichte van alle belangrijke valuta's, wat het voor een groot deel van de wereld aantrekkelijk maakt om in Europa te shoppen. Verwacht wordt dat de groei in ons continent in 2019 en 2020 tussen 1% en 3% zal liggen, waarbij het werkelijke percentage sterk afhangt van (geo)politieke ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de gevolgen van een eventuele Brexit.
In Noord- en Zuid-Amerika wordt dit jaar gerekend op een groei van 2%. Dat is een positieve ontwikkeling als naar vorig jaar wordt gekeken, toen winkelcentra en warenhuizen worstelden met dalende bezoekersaantallen, terwijl een nieuw uitgegeven belastinghervormingsplan in de Verenigde Staten een negatief effect had op de binnenlandse bestedingen aan personal luxury-goederen.
De verkoop van producten van leer, sieraden en handtassen groeide afgelopen jaar het snelst, gevolgd door beauty- en huidverzorgingsproducten. De parfumsector boekten een milde groei in 2018, terwijl de verkoopcijfers van luxekleding en horloges iets stegen, waarbij moet worden opgemerkt dat dergelijke trends per regio kunnen verschillen.
Vooruitblikkend verwachten de onderzoekers van Bain & Company en Fondazione Altagamma dat een aantal megatrends de luxemarkt ingrijpend zal veranderen. Denk hierbij onder meer aan ‘post-ownership’ (een verschuiving in consumptiepatroon waarbij de voorkeur wordt gegeven aan toegang tot in plaats van eigendom van producten), duurzaamheid (circulariteit wordt populair) en digitalisering (die met name van invloed zal zijn op de manier waarop shopervaringen worden geleverd aan consumenten).
Federica Levato, een partner van Bain & Company in Milaan, wijst op de belangrijke rol die opkomende merken spelen bij het versnellen van deze transitie in de luxe-industrie. “Ze zullen de gevestigde orde uitdagen, aandringen op een echte paradigmaverschuiving met een creatievere aanpak die verder gaat dan het product zelf en van invloed is op alle facetten van de luxemarkt.”