Markt voor persoonlijke luxegoederen groeit naar €270 miljard

24 juni 2019 Consultancy.nl

De wereldwijde markt voor persoonlijke luxeproducten groeit dit jaar met zo’n 6%, waarmee de industrie een omvang krijgt van meer dan €270 miljard. Dat blijkt uit een analyse van Bain & Company in samenwerking met Fondazione Altagamma, de Italiaanse branchevereniging van producenten van luxegoederen.

De groei is het resultaat van een toename van het toerisme in Europa, een ontwikkeling die zich dit jaar voortzet, ondanks de sociaal-politieke onrust in landen als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Maar veel meer komt de groei op het conto van de toenemende uitgaven van consumenten uit het Chinese vasteland aan luxemerken zoals Gucci, Louis Vuitton, Prada en Versace. “China blijft de luxescène domineren”, vertelt Claudia D'Arpizio, partner van Bain & Company in Italië. 

Dankzij een groot consumentenvertrouwen en een hoge koopbereidheid, vooral onder de wat jongere generaties, zijn de bestedingen in de Chinese luxemarkt dit jaar met maar liefst 18% gestegen (tegen constante wisselkoersen). Deze versnelling gaat ten koste van de buurlanden van het land, zoals Hong Kong en Macau, die terrein verliezen ten gevolge van de opkomst van grote Chinese winkelcentra. D'Arpizio legt uit hoe belangrijk Chinese consumenten zijn voor de wereldwijde luxemarkt: “Tegen 2025 zullen Chinese klanten 45% van de wereldwijde markt voor hun rekening nemen, waarbij de helft van hun luxe aankopen wordt gedaan op het vasteland van China.” Naar verwachting zal de omvang van de luxesector in 2025 tussen de €320 en €365 miljard liggen. 

Voor de regio Azië verwachten de onderzoekers dat de luxemarkt dit jaar met 10% zal groeien. Een groeiende middenklasse met een toenemend besteedbaar inkomen stimuleert de groei in Indonesië, de Filippijnen en Vietnam, terwijl de aanhoudende groei in Zuid-Korea het gevolg is van betrekkelijk rijke, lokale consumenten en een licht herstel van het toerisme. Japan blijft een aantrekkelijke markt voor luxemerken wat betreft salesvolume, hoewel de groei naar verwachting (relatief) laag blijft; rond de 2% dit jaar. Voorafgaand aan de Olympische Spelen van Tokyo in 2020 zullen de toeristenbestedingen naar verwachting echter gaan stijgen, waardoor dat jaar op een groei van 4% kan worden gerekend. 

Wereldwijde markt voor persoonlijke luxeproducten

De Europese personal luxury-goederensector herstelde zich in 2018 en beleefde een positieve groei als gevolg van een toename van het toerisme, aangedreven door de verzwakking van de euro ten opzichte van alle belangrijke valuta's, wat het voor een groot deel van de wereld aantrekkelijk maakt om in Europa te shoppen. Verwacht wordt dat de groei in ons continent in 2019 en 2020 tussen 1% en 3% zal liggen, waarbij het werkelijke percentage sterk afhangt van (geo)politieke ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de gevolgen van een eventuele Brexit. 

In Noord- en Zuid-Amerika wordt dit jaar gerekend op een groei van 2%. Dat is een positieve ontwikkeling als naar vorig jaar wordt gekeken, toen winkelcentra en warenhuizen worstelden met dalende bezoekersaantallen, terwijl een nieuw uitgegeven belastinghervormingsplan in de Verenigde Staten een negatief effect had op de binnenlandse bestedingen aan personal luxury-goederen. 

De verkoop van producten van leer, sieraden en handtassen groeide afgelopen jaar het snelst, gevolgd door beauty- en huidverzorgingsproducten. De parfumsector boekten een milde groei in 2018, terwijl de verkoopcijfers van luxekleding en horloges iets stegen, waarbij moet worden opgemerkt dat dergelijke trends per regio kunnen verschillen.

Vooruitblikkend verwachten de onderzoekers van Bain & Company en Fondazione Altagamma dat een aantal megatrends de luxemarkt ingrijpend zal veranderen. Denk hierbij onder meer aan ‘post-ownership’ (een verschuiving in consumptiepatroon waarbij de voorkeur wordt gegeven aan toegang tot in plaats van eigendom van producten), duurzaamheid (circulariteit wordt populair) en digitalisering (die met name van invloed zal zijn op de manier waarop shopervaringen worden geleverd aan consumenten). 

Federica Levato, een partner van Bain & Company in Milaan, wijst op de belangrijke rol die opkomende merken spelen bij het versnellen van deze transitie in de luxe-industrie. “Ze zullen de gevestigde orde uitdagen, aandringen op een echte paradigmaverschuiving met een creatievere aanpak die verder gaat dan het product zelf en van invloed is op alle facetten van de luxemarkt.”


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup