Markt voor luxe en premium fashion producten €500 miljard tegen 2020

30 april 2018 Consultancy.nl

De wereldwijde markt voor luxe modeproducten zal de komende jaren sterk groeien. Dat blijkt uit een onderzoek van EY-Parthenon. Met een geschatte huidige waarde van zo’n €420 miljard is de industrie voor onder meer high-end schoenen, horloges en tassen richting 2020 op weg naar een omvang ter waarde van €500 miljard. Daarbij zal in de toekomst het premiumsegment naar verwachting het topsegment inhalen als belangrijkste groeimotor. 

Gucci handtassen, Rolex horloges, Versace jurken en Jimmy Choo pumps: allemaal uitingen van geld en status, de luxe eigendommen van de rijken en de superrijken. Waar traditionele high-end luxe modeproducten verantwoordelijk blijven voor het grootste deel van de markt, voorspelt een rapport van EY-Parthenon – de strategy consulting tak van Big Four kantoor EY – dat juist het lagere marktsegment – ‘premium’ merken zoals Diesel, Guess, Tommy Hilfiger en Calvin Klein – de komende jaren als de belangrijkste aanjager van groei kan worden beschouwd.

De onderzoekers stellen dat gedurende de afgelopen tien jaar het met name de traditionele ‘highest-end’ merken zijn geweest die verantwoordelijk waren voor de groei van de markt, met een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van circa 12% in de periode van 2009 tot en met 2012. Deze groei kelderde tussen 2012 en 2016 echter tot zo’n 2,8%. Het premiumsegment daarentegen, goed voor een waarde van meer dan €100 miljard, zal – met betrekking tot de periode tussen 2016 tot en met 2020 – naar verwachting hogere groeicijfers laten zien dan het traditionele segment. Zo zal het premium segment voor die periode naar verwachting met 6% groeien, tegenover jaarlijkse groeipercentages van 3% en 4% voor de overige twee segmenten. Op basis van die prognoses beschouwt EY-Parthenon het premiumsegment als dé opkomende groeimotor binnen de wereldwijde luxemode-industrie.

Markt voor luxe en premium fashion producten

Productcategorieën

Accessoires en schoenen lijken de drijvende kracht te zijn van de luxemodemarkt, zowel in de luxe- als de premiumcategorie, met tussen 2016-2020 te verwachten groeipercentages van 11% en 6% voor luxe schoenen en accessoires, en 7% en 6% voor premium schoenen en accessoires. Ook de kledingcategorie zal naar verwachting in beide segmenten gezonde groeicijfers laten zien.

Daarentegen stellen de onderzoekers dat de productcategorie horloges & sieraden – die een geschatte omvang heeft van circa €140 miljard – naar verwachting terrein zal verliezen. Zo is in het rapport te lezen dat het groeipercentage van die markt naar verwachting -1% zal zijn, wat bovendien de enige krimp vormt binnen het gehele landschap van luxe mode. Het strategy consultancykantoor stelt dat de top van het segment niet meer zo dynamisch is als in het verleden, waardoor er een mogelijkheid ontstaat voor premiumproducten om terrein te winnen. De markt van premium horloges & sieraden zal tussen 2016 en 2020 naar verwachting een groei van 5% doormaken, zes puntprocenten meer dan het stagnerende high-end segment. Markt voor luxe schoenen en horloges

Regionale dynamiek

De VS en Europa blijven de grootste markten voor luxe mode, met een omzet van respectievelijk €131 miljard en € 109 miljard. De onderzoekers verwachten dat het premium- en lower-end luxesegment in de VS tussen 2016 en 2020 een gemiddeld groeipercentage van 6% zal realiseren. Het traditionele luxe segment kent met 3% een bescheidenere groei. Europa's premium markt zal naar verwachting ietwat in groei achterblijven in vergelijking met de VS: 3% voor premium en 2% voor luxe in 2020. 

China vormt wereldwijd de snelst groeiende markt voor luxe modeproducten en accessoires. Daarnaast is het land – met een aandeel van 10% van de wereldwijde markt – de grootste consument van luxegoederen. EY-Parthenon beschrijft Chinese consumenten als “mix and match” shoppers, waarmee wordt bedoeld dat deze high-end mode met lower-end premiumproducten combineren, bijvoorbeeld een Prada tas met Lacoste sneakers. Deze trend stimuleert de groei van het premium segment in China, met voor de periode tussen 2016 tot en met 2020 een verwacht groeipercentage van 7% per jaar. 

Wereldwijd voorspelt EY-Parthenon een stagnatie van het traditionele luxesegment, waarbij het groeipercentage tegen 2020 naar verwachting afneemt tot 2%. Daarentegen zal het premiumsegment en het meer standaard luxesegment naar verwachting blijven doorgroeien: van 7% groei in 2016 naar 8% in 2020. 

High-end stagneert, low-end groeit

De onderzoekers voeren twee belangrijke redenen aan waarom het topsegment van de markt terrein verliest aan het premiumsegment: enerzijds de stijgende populariteit van ‘mix and match’ en anderzijds hechten consumenten meer waarde aan de zogenaamde ‘casual look’.Markt voor luxe mode per regioDe ‘mix and match’ trend is in het bijzonder populair onder millennials. In dat licht zijn de meer traditionele consumenten van luxemode eerder geneigd zich door premiumproducten te laten verleiden, of zelfs door mainstream mode zoals van Primark en H&M. In plaats van een 'totale look' die bestaat uit enkel high end-luxeproducten, wordt door consumenten steeds vaker gekozen voor een mix van duurdere en goedkopere producten om tot hun outfit te komen. De ‘mix en match’ trend is ook van invloed op de zich steeds verder ontwikkelende Chinese consument. Met de groei van de stedelijke middenklasse in China en India – die tegen 2032 naar verwachting een omvang zal hebben van 1,1 miljard mensen – heeft het er alle schijn van dat het premium segment in te toekomst nog hogere groeicijfers zal kennen.

De populariteit van de ‘casual look’ – bijvoorbeeld donsjassen en sneakers – is ook een zegen geweest voor de premium- en toegankelijke luxesegmenten. Zo bedroeg in 2016 de omzet van sneakers in het high-end luxesegment €3 miljard, terwijl de omzet in het premium- en toegankelijke luxe segment dubbel zo hoog lag (€7 miljard).

Gerelateerd: Luxe markt groeit tot meer dan € 1 biljoen dankzij grote consumptie van personal goods.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over