Omvang van Duitse consultancysector groeit naar €34 miljard
De managementconsultancysector van Duitsland is voor het vijfde opeenvolgende jaar met meer dan 7% gegroeid, ondanks de recente economische tegenspoed waarmee het land kampt. Terwijl de markt minder hard is gegroeid dan vorig jaar, bereidt de Duitse managementconsultancysector zich voor op een stijgende vraag naar consultancydiensten.
Uit data van de Duitse branchevereniging voor managementadviesbureaus, de BDU, blijkt dat de Duitse adviesindustrie vorig jaar met 7,3% is gegroeid naar een omvang van zo’n €33,8 miljard. Terwijl de omvang van de sector is toegenomen, is het groeipercentage in vergelijking met vorig jaar iets afgenomen. De Duitse managementconsultancysector kent desondanks al vijf jaar lang een groeipercentage van minimaal 7%, wat vrij indrukwekkend is.
In Duitsland huizen momenteel ruim 19.000 adviesbureaus, waarvan 87% een jaaromzet heeft van minder dan €1 miljoen. Aan de top van de industrie staat een groep van zo’n 50 spelers die een groot deel van de markt in handen heeft en zich manifesteert op verschillende expertisegebieden, zoals strategie, fusies en overnames, bedrijfsvoering, finance & risk, human capital en digitaal.
Voor het eerst in 2018 noteerden deze grote consultancybedrijven – lees: met een omzet van meer dan €50 miljoen – een groei van 7,5%, wat net iets meer is dan gemiddelde groei van de totale adviesmarkt in Duitsland. Toonaangevende adviesbureaus zoals A.T. Kearney, Horváth & Partners, Oliver Wyman en Simon Kucher & Partners kenden vorig jaar allemaal dubbele groeicijfers.
Ondertussen blijft digitaal een belangrijke motor voor groei, omdat organisaties uit verschillende sectoren transformatieprojecten uitrollen in een poging om concurrerend te blijven en hun innovatiekracht te versterken. BDU-president Ralf Strehlau, die tevens eigenaar en managing partner is van Anxo Management Consulting in Frankfurt, onderstreept het belang van digitale diensten: “De hoge groei in dit segment laat zien hoe de adviesbranche zich heeft aangepast aan deze behoefte.”
De grootste adviesbureaus van Duitsland
Net als binnen andere grote sectoren domineren slechts een paar spelers de Duitse managementconsultancybranche. Een enorme toename van adviesopdrachten heeft de consultingactiviteiten van ‘s werelds grootste zakelijke dienstverleners in Duitsland naar recordniveaus gebracht. De Big Four-kantoren – PwC, EY, KPMG en Deloitte – groeiden het afgelopen boekjaar met gemiddeld 10%, wat aanzienlijk meer is dan de gemiddelde groei van de Duitse adviesmarkt.
De grote strategische consultancykantoren in Duitsland verwachten dit jaar verder door te groeien. Zo rekent de Duitse vleugel van Boston Consulting Group (BCG) voor 2019 op een groeipercentage tussen de 7% en 9,9%. Volgens schattingen zet het op één na grootste strategy consulting-bureau op de Duitse markt, BCG, momenteel meer dan €900 miljoen om. In 2012 boekte het bureau nog een omzet van €500 miljoen.
Walter Sinn van Bain & Company, dat ook actief is in Duitsland, spreekt over een aanhoudend sterke portefeuille: “Het momentum voor het eerste en tweede kwartaal ligt ruim boven onze verwachtingen.” Terwijl strategieconsulting-marktleider McKinsey & Company geen concrete groeiverwachtingen geeft voor het bedrijf in 2019 in Duitsland, zegt de CEO van McKinsey in Duitsland Cornelius Baur wel dat hij vertrouwen heeft in de toekomst: “Alle bedrijven worden geconfronteerd met belangrijke veranderingen, dus is de behoefte aan externe ondersteuning groot.”
Duitse consultancybureaus
Terwijl de lokale praktijken van buitenlandse adviesbureaus de markt blijven domineren, neemt het aandeel van Duitse adviesbedrijven toe. Een analyse van de tien grootste Duitse spelers laat zien dat ze samen de markt een flinke boost geven. Het grootste Duitse adviesbureau is Roland Berger, met 2.400 medewerkers die een omzet van €600 miljoen genereren.
Simon Kucher & Partners staat met een omzet van €309 miljoen op plek twee, maar heeft een personeelsbestand dat zo’n 50% kleiner is dan dat van concurrent Roland Berger. Detecon geldt als het op twee na grootste adviesbureau van Duitse origine, met een omzet van ongeveer €215 miljoen. Verder staan Horváth & Partners, Q_Perior, zeb.rolfes.schierenbeck.associates, Porsche Consulting, KPS, d-fine en goetzpartners ook in de ranglijst van de tien grootste Duitse adviesbureaus.