Omvang van Zwitserse consultancymarkt meer dan €2 miljard
De managementconsultancymarkt van Zwitserland groeit sterk en boekt zijn zesde opeenvolgende jaar van groei. Eind dit jaar zal de omvang van de markt een waarde van meer dan €2 miljard bereiken.
Volgens data van branchevereniging Asco is de managementconsultancymarkt in Zwitserland tussen 2013 en 2018 gemiddeld genomen met 9,4% gegroeid. Vooral tussen 2014 en 2015 nam de omvang van de sector met een groei van 14,1% in rap tempo toe. De analisten van Asco verwachten voor dit jaar een groei van meer dan 5%, waardoor de omvang van de Zwitserse managementconsultancymarkt tegen het einde van 2019 een waarde zal kennen van meer dan €2 miljard.
Weinig verassend, is digitalisering de belangrijkste motor van de groei van de adviesmarkt in Zwitserland, vertelt Felix Wenger, de Zwitserse CEO van McKinsey: “Er is vrijwel geen project meer te vinden zonder een digitale component.” Tegenwoordig bevat vrijwel de gehele keten van adviesactiviteiten digitale aspecten: van strategie en ontwerp tot implementatie. En digitalisering maakt zelfs de weg vrij voor nieuwe bedrijfsmodellen in de sector.
De kansen die managementconsultancybedrijven krijgen door de digitale transformatie zijn volgens Boston Consulting Group-directeur Daniel Kessler “bijna eindeloos”. Thomas Lustgarten, Managing Partner van Bain & Company, onderstreept de woorden van Kessler en voegt toe dat het digitaliseringtijdperk waarin we ons nu begeven “waarschijnlijk het meest opwindende moment ooit is om actief te zijn binnen de adviesindustrie”.
Terwijl digitalisering dus vele voordelen biedt, moeten toonaangevende managementadviesbureaus uit Zwitserland wel rekening houden met de vraag naar hun diensten, benadrukt Dietmar Fink, hoogleraar economie aan de Bonn-Rhein-Sieg University of Applied Sciences: “Vandaag de dag hebben veel adviesbureaus namelijk moeite om hun projecten in Zwitserland te bemannen.” Lustgarten van Bain & Company bevestigt de conclusie van Fink: “Op dit moment moeten we in Zwitserland veel projecten afwijzen.”
Belangrijkste adviesbureaus in Zwitserland
De adviesmarkt van Zwitserland wordt gedomineerd door een relatief kleine groep spelers, bestaande uit grote internationale adviesbureaus en lokale partijen, die meestal van Duitse origine zijn. Aan de hand van een onderzoek van business magazine Bilanz, waartoe 230 leidinggevenden en senior managers die de afgelopen twee jaar met adviesbureaus hebben samengewerkt werden ondervraagd, werden onlangs de twintig beste adviesbureaus van Zwitserland geïdentificeerd.
De best presterende spelers – lees: degene die de meeste complimenten van klanten ontvingen – zijn (in alfabetische orde): Accenture, AlixPartners, A.T. Kearney, Bain & Company, BearingPoint, Boston Consulting Group, Capgemini, Helbling, Horváth & Partners, Implement Consulting Group (voorheen Abegglen), McKinsey & Company, Oliver Wyman, Q-Perior, Roland Berger, Simon-Kucher & Partners, Skyadvisory en Strategy&, en de consultancyafdelingen van Big Four-kantoren Deloitte, EY, KPMG en PwC.