Consultancymarkt van Azië en Australië door grens van $50 miljard

27 september 2018 Consultancy.nl

De adviessector in de Aziatisch-Pacifische regio zal dit jaar een omvang bereiken van meer dan $50 miljard. De regio is een van de snelst groeiende adviessectoren ter wereld en heeft in slechts vier jaar tijd een slordige $10 miljard aan extra omzet gegenereerd. Japan en Zuid-Korea blijven de grootste consultancymarkten van Azië, terwijl China, India en Australië de belangrijkste aanjagers zijn van de volumegroei.

Met een omvang van 4,3 miljard mensen – ofwel: circa 60% van de totale wereldbevolking – vormt de Aziatisch-Pacifische regio een belangrijke schakel binnen de wereldeconomie. Zo genereerde de regio vorig jaar een BBP van $28,2 biljoen, waarvan 40% op het conto komt van China. Daarmee heeft de Aziatisch-Pacifische zone een grotere economische omvang dan de VS, Duitsland en de UK bij elkaar opgeteld.  

Toch loopt de sector voor management consultancy in deze regio nog wel achter op Europa en de VS. Niettemin is de adviesmarkt wel bezig aan een snelle en grote inhaalslag. Volgens een analyse van Consultancy.asiaeen zusterplatform van Consultancy.nl dat eveneens deel uitmaakt van het wereldwijde netwerk van Consultancy.org – is het advieslandschap van de Aziatisch-Pacifische regio in omvang al vier opeenvolgende jaren met minimaal 6% gegroeid. Tegelijkertijd blijven de vooruitzichten positief: volgend jaar wordt verwacht dat de Aziatisch-Pacifische adviesbranche nog eens met 7% zal groeien. Momenteel wordt er in deze regio in totaal meer dan $50 miljard uitgegeven aan management consultancy. Ter vergelijking: 's werelds grootste consultancymarkt – Noord-Amerika – wordt geschat op ongeveer $152 miljard, waarvan organisaties uit de Verenigde Staten circa 90% genereren. 

De Aziatisch-Pacifische regio telt ongeveer 50 landen en strekt zich deels uit over het oosten en zuidoosten van Azië – waaronder China, India, Japan en Zuid-Korea vallen – maar omvat ook Oceanië – waartoe Australië, Nieuw-Zeeland en tal van eilandstaten uit Melanesia, Micronesië en Polynesië behoren. Doordat de regio aanzienlijke geografisch en demografisch verschillen kent, variëren de verschillende deelsectoren binnen de Aziatisch-Pacifische adviesmarkt sterk in omvang, marktstructuur en volwassenheid.

De consultancymarkten van Azië en Australië  ($ / miljard)

Japan en Zuid-Korea zijn de grootste markten in de regio, goed voor maar liefst 44% van de totale markt, wat neerkomt op zo’n $22 miljard. Groot-China – lees: het vasteland van China, Hongkong, Macau en Taiwan – is goed voor bijna 20% van de totale omzet van de adviessector in het Aziatisch-Pacifische territorium. In vergelijking met Japan en Zuid-Korea, groeit de consultancymarkt van Groot-China stukken harder, namelijk met 24%. Hoewel te verwachten valt dat de groei van de Chinese adviesbranche vertraagt omdat de economische groei van het land momenteel eveneens aan het afnemen is, wordt er wel op gerekend dat de consultancyuitgaven in China in 2018 én 2019 met dubbele cijfers zullen blijven doorgroeien: volgens schattingen gaat het om zo’n 11% per kalenderjaar.  

Oceanië vormt de op twee na grootste management consultancymarkt binnen de Aziatisch-Pacifische regio. Daartoe behoren de reeds ontwikkelde adviessectoren van Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook de kleinere markten van Tahiti, Frans-Polynesië en Vanuatu. In Australië wordt bijna de helft van de omzet van de consultancybranche gegenereerd door twee sectoren; natuurlijke grondstoffen en energie. De sectoren overheid en financiële dienstverlening zijn in Australië samen goed voor ongeveer 40% van de binnenlandse adviesmarkt.  

Gelet op het aanbod van diensten, doen klanten uit de Aziatisch-Pacifische regio het meeste een beroep op strategische en operationele ondersteuning. Denk daarbij onder andere aan traditioneel strategisch advieswerk, waarvan bedrijfsonderdelen of multinationals gebruik maken. Onder strategische ondersteuning valt ook commercial due diligence en advies op het gebied van grote organisatorische transformaties. Operationele ondersteuning richt zich op prestatieverbetering in primaire en secundaire processen, inclusief logistiek, toeleveringsketen, productie en backoffice.

Digital- en IT-advies zijn samen goed voor bijna een kwart van de consultancymarkt in de Aziatisch-Pacifische regio. Dit segment omvat ondersteuning op het gebied van onder meer digitale transformaties, cybersecurity, infrastructuurdesign en systeemimplementaties. De wat meer op technologie gerichte activiteiten en diensten zoals bijvoorbeeld systeemintegratie en applicatieonderhoud vallen daar niet onder. Verder ziet de financiële adviesmarkt in Aziatisch-Pacifische zone zijn aandeel groeien, met name dankzij de bancaire renaissance in China en de groeiende reputatie van Hong Kong en Singapore binnen de financiële wereld. 

Adviesbureaus 

De adviesbureaus die de Aziatisch-Pacifische markt domineren, zijn min of meer dezelfde spelers die ook de wereldwijde consultancysector beheersen. De Big Four – oftewel: DeloitteEYKPMG en PwC – zijn qua omvang het grootste en met name sterk in financieel advies, omdat ze een schat aan ervaring hebben op het gebied van accounting, audit en overige financiële kwesties. Ze worden gevolgd door drie grote Amerikaanse strategie consultancykantoren, McKinsey & CompanyThe Boston Consulting Group en Bain & Company. Daarna volgen concurrenten zoals A.T. KearneyOliver WymanStrategy& en het van oorsprong Duitse Roland Berger. Andere grote spelers in de regio zijn onder meer Abeam Consulting (een partner van BearingPoint), strategie- en operations specialist Solidiance en MTI Consulting.  

Voor nog meer uitgebreide informatie over de ontwikkelingen in de management consultancymarkt binnen de Aziatisch-Pacifische regio, lees het artikel op Consultancy.asia.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over