Blokker neemt omnichannel platform van Magnus in gebruik

15 augustus 2019 Consultancy.nl

Blokker heeft OIL, een IT-platform van Magnus, in gebruik genomen. Hiermee zet het retailconcern een grote stap in het verder verbeteren van zijn omnichannel ambities.

Met ongeveer 5.000 medewerkers, en meer dan 430 winkels in Nederland en ruim 100 in België, is Blokker een van de bekendste Nederlandse ketens van winkels gericht op het leveren van huishoudelijke artikelen. De retailer, die een lastige periode achter de rug heeft, heeft na een heroriëntatie en een logistieke verandertraject de weg richting groei weer in zicht, waarbij het zich meer en meer ontwikkelt tot een moderne omnichannel retailer.

De veranderingen die Blokker vanaf de tweede helft van 2017 heeft ingezet omvatten niet alleen de positionering en het assortiment, maar ook het logistieke netwerk van het 123 jaar oude bedrijf. Eerder sloot het distributiecentrum (dc) in Mijdrecht zijn deuren en eind dit jaar volgt het internet-dc in Gouda. Alle logistieke activiteiten, zowel voor de offline als online kanalen, worden namelijk samengevoegd in het heringerichte omnichannel distributiecentrum in Geldermalsen.

Omnichannel is key

Per jaar verwelkomt Blokker circa 140 miljoen bezoekers (fysieke winkels en online gecombineerd). Het stroomlijnen van beide kanalen, en het bieden van een omnichannel experience is essentieel, klanten verwachten dit vandaag de dag. De wens van de klant is leiden, zo willen sommigen via hun mobiel online kunnen surfen op Blokker.nl, alle producten kunnen zien, de producten online bestellen en deze in de winkel vervolgens ophalen. Of ze willen juist een winkel bezoeken, en wanneer een product er niet is, deze bij hen thuis laten bezorgen. Voor de alsmaar meer eisende klanten is de juiste omnichannel ervaring dus een must.

Blokker neemt omnichannel platform van Magnus in gebruik

Om zijn omnichannelcapaciteiten te verbeteren, investeert Blokker flink in zijn infrastructuur. Hiertoe maakt de retailer gebruik van OIL (Omnichannel Integration Layer), een IT-Platform van adviesbureau Magnus. Magnus OIL is een flexibele software-integratielaag die snel nieuwe e-commerce processen kan opzetten, waaronder sales-, supply chain- en backoffice-activiteiten. Te denken valt aan het optimaliseren van de klantenservice, verkopen en retouren, het ordermanagement en de ondersteuning voor productverrijking. Ook het verkopen en leveren vanuit verschillende voorraadlocaties en het toevoegen van extra verkoopkanalen en externe partners wordt gerealiseerd door Magnus OIL.

E-commerce groeimarkt

E-commerce is voor de retailer een belangrijke markt om in te groeien, en de combinatie met fysieke winkels in het straatbeeld past daar goed bij. Nander Stam, vanuit Magnus Black (de tak die OIL implementaties verzorgt) verantwoordelijk is voor het projectmanagement, geeft aan: “De integratie van online met de processen in de winkel heeft veel aandacht gekregen tijdens het implementatieproject.” Hij voegt toe: ”Winkels worden nu ingezet als fulfilment locaties voor ‘collect from store’-bestellingen en online orders kunnen eenvoudig direct op de POS worden geplaatst, zonder uit te hoeven wijken naar de webshop.” 

In het kader van de ondersteuning door Magnus is verder met Blokker het order management voor Bill of Material en set artikelen opgetuigd. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een tuinset, die bestaat uit een tafel en enkele stoelen. Deze verkoopt Blokker ofwel samen, ofwel afzonderlijk aan de klant, en kunnen ook in die hoedanigheid teruggebracht of geruild worden.

John de Keuning, Manager IT bij Blokker, blikt positief terug op het project met Magnus Black en spreekt van een intensieve samenwerking: “Wij hebben Magnus leren kennen als een betrokken en deskundige partner. Samen met Magnus hebben we OIL succesvol geïmplementeerd in een complexe en veranderende omgeving.” 

Andere retailers die gebruik maken van de OIL oplossing van Magnus zijn onder meer: America Today, Hunkemöller en Omoda.