Vasco Consult tot OS2024 hoofdsponsor van de waterpolodames
Vasco Consult heeft zich voor de komende vijfenhalf jaar verbonden aan de Nederlandse waterpolodames en een groep talentvolle zwemmers. Tot en met de Olympische Spelen in Parijs in 2024 fungeert het bureau als hoofdsponsor van de twee teams.
In een reactie op het partnership laat Ruben Uppelschoten, directeur en oprichter van Vasco Consult, weten: “Samen met onze opdrachtgevers zetten wij elke dag stappen om bedrijfsprocessen te verbeteren en projecten beter te laten verlopen. Als mensen samenwerken, een gemeenschappelijk doel hebben en tussenliggende succesjes vieren, lukt dat.”
De vergelijking met waterpolo is daarmee eenvoudig te maken, aldus Uppelschoten: “Elke dag heel hard trainen om individueel, maar vooral ook als team beter te worden. Met een duidelijk doel: een fantastische prestatie neerzetten in Tokio en Parijs. Het is mooi dat onze paden elkaar juist op dit moment kruisen. We kunnen elkaar versterken, inspireren en succesvol laten zijn. We zien de samenwerking als een brug naar succes!”
De gesloten samenwerking met KNZB (Koninklijke Nederlandse Zwembond) en Team24* richt zich specifiek op de Nederlandse waterpolodames en een groep van zes getalenteerde zwemmers (Imani de Jong, Nienke Jonk, Juri Dijkstra, Jari Groenhart, Luc Kroon en Kenzo Simons), die zich met een intensief en op maat gesneden begeleidingspakket voorbereiden op kwalificatie voor de Olympische Spelen in 2024.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
De samenwerking van Vasco Consult met de KNZB en Team24, ligt in lijn met de mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen)-waarden, die Vasco Consult wil uitdragen. Ook vorig jaar leverde het adviesbureau een bijdrage aan het goede doel, toen het bureau zich verbond aan Stichting Jarige Job, een stichting die zich inzet voor jongeren die opgroeien in armoede en hen bij hun verjaardag verblijdt met cadeaus.
Vasco Consult, dat zich richt op het verbeteren van bedrijfsprocessen, zette zijn kennis en ervaring in om verschillende systemen en processen binnen de stichting te hervormen. Uppelschoten: “Als bedrijf willen we ons graag inzetten voor de maatschappij. We zijn blij dat we onze kennis kunnen inzetten om de stichting te helpen.”
Als sponsor van het waterpolo- en zwemteam, zal Vasco Consult, naast een financiële bijdrage, ook kennis inbrengen bij de teamprocessen rondom de waterpolodames en Team24, onder meer in de vorm van inspiratiesessies en interessante sprekers. Verder zal het adviesbureau publiek zichtbaar zijn tijdens de Vasco Consult Water Polo Trophy in Rotterdam, voorheen de Dutch Water Polo Trophy. Vasco Consult is de naamgever van het toernooi, dat momenteel (1 tot en met 3 juli) in Rotterdam wordt gespeeld.
Inhoudelijke component
Robin van Galen, commercieel directeur KNZB, toont zich verheugd over de samenwerking: ''Met de komst van Vasco Consult hebben we – alweer – een betrokken sponsor gevonden binnen het, steeds groter groeiende, partnerbestand van de KNZB.” De samenwerking is bovendien een goede match vanwege de sterke “inhoudelijke component”, legt Van Galen uit. “Vasco Consult is gespecialiseerd in bedrijfsprocessen en teamwork en kan onze sporters, trainers en staf ondersteunen bij het behalen van hun doelen.”
Op LinkedIn licht Uppelschoten verder toe waarom Vasco Consult zo’n grote sponsorrelatie is aangegaan. Hij trekt de vergelijking tussen de grote aspiraties die het bureau heeft en de stevige ambities van de sporters. Ook ziet hij een sterke match in de focus op resultaat die zowel de sporters als het adviesbureau hanteren.
Uppelschoten: “Vasco heeft grote aspiraties. We willen op een gezonde manier vooruit, maar met een uitgesproken groeiambitie. Onze klantgerichte manier van werken, met focus op het resultaat, spreekt aan.” Hij voegt toe: “Als je een groeiambitie hebt, moet je ook denken en werken vanuit de grote gedachte. Door groots te denken, krijg je ook grootse resultaten.”
De oprichter legt uit dat de sponsoring ook zal bijdragen aan het vergroten van de naamsbekendheid van Vasco Consult. “We krijgen veel opdrachten, maar onze naam is nog niet bij iedereen bekend. Dat willen we graag veranderen. We geloven er namelijk in dat we meer bedrijven kunnen helpen om hun klantprocessen en transformatieprogramma’s te verbeteren.“
“Als Vasco-team zijn we ontzettend trots dat we hoofdsponsor zijn van de waterpolodames. We hebben er ontzettend veel zin in!”
– Ruben Uppelschoten, Vasco Consult
Inzet en commitment inspireert
Op de vraag waarom Vasco Consult juist het damesteam ondersteunt, legt Uppelschoten uit dat, naast dat het bureau zich wil inzetten voor de emancipatie van de kleinere sport, het ook een bewuste keuze is geweest: “In deze tijd is er tussen mannen- en vrouwensport nog steeds een te grote kloof. Niets afdoende aan de prestaties van de mannen in de sport, maar zijn de handbaldames, de hockeyvrouwen, Dafne Schippers, Kiki Bertens én de waterpolodames nu juist niet de winnende sporters de laatste jaren?”
Uppelschoten wijst bovendien op de enorme inspiratie die Vasco krijgt van de inzet en commitment van de waterpolodames om hun doelen te bereiken, “en dat willen we de komende jaren graag met iedereen delen.”
Uppelschoten voegt toe: “Maar we willen het moment ook gebruiken om de discussie te starten of het niet tijd is dat de emancipatie op het gebied van sponsoring de volgende stap zet. We hebben hier ideeën over en komen hier snel op terug. Ook hier willen we een brug bouwen naar succes. De partner besluit: “Als Vasco-team zijn we ontzettend trots dat we hoofdsponsor zijn van de waterpolodames. We hebben er ontzettend veel zin in!”
Vasco Consult is niet het eerste adviesbureau dat zich aan de waterpolo- en zwemsport verbindt. Zo ondersteunt bijvoorbeeld adviesbureau been mc de Nederlandse waterpoloploeg in hun kwalificatietraject richting OS2020.
* Team24 is één van de initiatieven die de KNZB biedt om sporters in de post EJK (Europees Jeugd Kampioenschap)-leeftijd te stimuleren in hun ontwikkeling naar internationaal topzwemmer.