Tech startup TRIGGX bouwt games voor change consultants
De groeiende vraag naar gamification heeft House of Performance ertoe gezet zijn dienstverlening in dit werkveld te bundelen in een nieuwe technologische startup. Het recent gelanceerde TRIGGX gaat klanten helpen bij het toepassen van spelelementen op de werkvloer, om zo de prestaties van managers en medewerkers te verbeteren.
Het gebruik van games en spelvormen voor leren in het zakenleven is de laatste jaren flink in populariteit toegenomen. Dat komt deels door de groeiende mogelijkheden van innovatieve technologieën. Het zijn vandaag de dag niet alleen de operationele medewerkers die deze games spelen; ook CEO’s spelen meer dan eens een spelletje.
Zo gebruikte Rabobank verschillende vormen van gamification bij het implementeren van het Lean-gedachtegoed. Spelenderwijs kwamen de medewerkers erachter wat de Lean-aanpak precies was, hoe ze deze konden toepassen en welke voordelen de werkwijze hen individueel maar ook als team kon opleveren. “De leerervaring voor werknemers werd leuker en effectiever”, aldus een persvoorlichter van de bank.
Bij de Rabobank werd gamification eveneens ingezet om de commerciële prestaties van accountmanagers en financiële adviseurs te verbeteren. Het spelelement lijkt daar zijn vruchten te hebben afgeworpen: een analyse liet zien dat deelnemende Rabobank-filialen gemiddeld genomen 13% hoger scoorden. In een hele andere sector, die van het openbaar vervoer, maakt ProRail gebruik van serious gaming om zijn dienstverlening te verbeteren. De tool wordt vooral ingezet om innovaties snel te kunnen testen en veranderingen beter te laten landen binnen de organisatie.
De toekomst van gamification lijkt er rooskleurig uit te zien. Volgens analistenbureau Gartner kent de wereldwijde gamification-markt momenteel een omvang van ruim $5,5 miljard. Ter vergelijking: slechts vijf jaar geleden ging het om een omvang van zo’n half miljard.
Van een idee naar TRIGGX
House of Performance, een advies- en interimbureau uit Utrecht, was er vroeg bij toen gamification zijn intrede deed in het zakenlandschap. “Enkele jaren geleden ontdekte we dat het inbrengen van spelelementen met behulp van een online platform op de werkvloer gedrag verandert. Dit verbeterde de prestaties van medewerkers significant en verhoogde de medewerkerstevredenheid”, verklaart Ralph van den Bosch, partner bij het bureau.
Na eerst een tijdje binnen de eigen organisatie met gamification te hebben geëxperimenteerd, werd de methode vervolgens bij klanten ingezet als onderdeel van een bredere veranderaanpak. Wat bleek: “Gamification heeft zichzelf bewezen als schaalbare aanpak om bijvoorbeeld de sales, klanttevredenheid of effectiviteit van teams duurzaam te verhogen”, aldus Van den Bosch.
In 2015 bracht House of Performance zijn dienstenaanbod naar een hoger niveau toen het begon met de ontwikkeling van een platform waar vanuit klanten worden geholpen door middel van interventies en games als schaalbare oplossing voor verandervraagstukken binnen organisaties. De toenemende vraag naar deze diensten en producten, deed de directie van het adviesbureau besluiten deze activiteiten onder een apart label voort te zetten: TRIGGX.
Van den Bosch: “Na veel belangstelling te hebben ontvangen van adviesbureaus uit de hele wereld, besloten we dat het tijd was om ons platform voor iedereen beschikbaar te maken.” Ook ontstond er de behoefte om alles in één platform samen te brengen: “TRIGGX bundelt jarenlange kennis over verandermanagement, gamedesign en technologie en een toenemend aantal gamification-oplossingen. Het platform biedt schaalbare oplossingen voor verandervraagstukken.”
Consultant als klant
Naast dat TRIGGX moet zorgen voor betere klantservice, voegt de startup ook een nieuw verdienmodel toe aan House of Performance. Anders dan het adviesbureau, richt de technologische startup zich met zijn dienstverlening op andere management consultancybureaus. In heel Europa proberen consultancybureaus hun veranderdienstenaanbod te verbeteren door middel van slimme technologieën, maar deze organisaties kunnen in plaats van zelf deze technologieën te ontwikkelen voortaan ook bij TRIGGX terecht.
De plannen van TRIGGX zijn ambitieus te noemen. Het techbedrijf verwacht de komende maanden duizenden nieuwe, internationale ‘spelers’ te verwelkomen, bijvoorbeeld uit Scandinavië, Brazilië en Italië. Inmiddels is de eerste grote klant in Denemarken door TRIGGX al aan de haak geslagen: een adviesbureau met meer dan 500 werknemers.
Om de ambities te verwezenlijken, heeft TRIGGX een team van specialisten aan boord gehaald, waaronder Garry Turkington (voormalig Amazon), Jody Pietersz (voormalig KPN) en Maarten Holland (hiervoor werkzaam bij House of Performance).
Lees ook: Ontwikkelaar van serious game voor consultants haalt groeigeld op.