Ontwikkelaar van serious game voor consultants haalt groeigeld op

07 september 2018 Consultancy.nl

SharkMark, een softwarebedrijf dat serious games ontwikkelt voor onder meer consultants, heeft bij drie investeerders groeigeld opgehaald. Met deze financieringsronde wil de Groningse startup haar producten verder doorontwikkelen en haar groeiambities waarmaken.

“Het meekrijgen van medewerkers in organisatieverbetering vaak een grote uitdaging voor veel managers, leidinggevenden en consultants. Terwijl juist de medewerkers de verbeterexperts bij uitstek zijn.” Dat stelt Lammert van der Wal, CEO van SharkMark. Om organisaties te helpen organisatieverbetering leuk en praktisch te maken ontwikkelt zijn bedrijf – Sharkmark.com – verschillende (software) producten voor zijn opdrachtgevers.

Lean Scene Investigation

Zo ontwikkelde SharkMark enkele jaren terug – in co-creatie met Grendel Games en UMCG – ‘Lean Scene Investigation’, een serious game voor procesoptimalisatie en continue verbeteren, dat is ontwikkeld als toolset en methodiek voor consultants. 

Het spel werkt als volgt: spelers (medewerkers) gaan via een app op jacht naar boeven (verspillingen) in de eigen organisatie en doen daar verbeteraangiftes van. Hoe meer aangiftes, hoe meer punten de spelers verdienen. Daarnaast zijn er diverse extra’s te verdienen omdat collega’s positief op elkaars verbeteraangiftes stemmen of omdat spelers bepaalde milestones halen.

Lean Scene Investigation: een serious game voor procesoptimalisatie en continue verbeteren

Van der Wal: “Door de game elementen, de eenvoud en de slimme technologie worden medewerkers op een leuke en praktische manier betrokken bij de organisatie (strategie). Met de verzamelde data zijn consultants vervolgens in staat om sneller en dieper in de problematiek en het verbeterpotentieel van organisaties te duiken."

Lean Scene Investigation is inmiddels bij diverse organisaties toegepast en volgens Van der Wal worden er momenteel mooie resultaten behaald bij onder andere gemeente Leeuwarden en Stedin in Rotterdam. Daarnaast is er brede interesse vanuit de consultancy branche en opleidingen -en trainingsbureau’s, geeft de CEO aan. 

Zo maken onder meer innovatieve bureaus als Lean & Co, Ready2Improve, SeederDeBoer en LEAN.nl gebruik van Lean Scene Investigation binnen hun dienstverlening aan hun klanten. Ook werkt SharkMark momenteel aan het opzetten van een samenwerking met FTE Groep, en lopen er bovendien gesprekken met verschillende bureaus, waaronder een aantal uit de Big 5. Van der Wal: “Dit is voor ons belangrijk omdat we zelf geen consultancy doen en ook niet willen doen, maar door direct gebruik door organisaties wel een consultancyvraag ontstaat. Daar hebben we partners voor nodig zoals bijvoorbeeld FTE Groep. Wij willen de focus hebben om de leukste en slimste tools te maken waar anderen succes mee kunnen hebben.”

Gevraagd of het enkel consultants zijn die de serious games afnemen, legt Vander Wal uit dat hun producten naast door consultants, ook direct te gebruiken zijn door organisaties zelf en ook geschikt zijn voor opleiders en trainers om Lean (six sigma) opleidingen en trainingen praktisch toepasbaar (en leuk) te maken.” Mooi voorbeeld is LEAN.nl die Lean Scene Investigation gebruikt in hun opleidingen. Cursisten brengen daar tijdens de opleiding real time, echte voorbeelden van verspillingen uit hun organisatie via onze app in kaart om ze vervolgens plenair te bespreken en te toetsen aan de theorie.” 

Verbeterpotentieel in kaart

Van der Wal voegt toe: “Bij een incompany training train je zo mensen niet alleen in continue verbeteren maar heb je na elke training ook het verbeterpotentieel van de organisatie in kaart gebracht. Iets wat geen enkele opleider of trainer momenteel doet. Er zijn duizenden lean spelletjes die laten zien wat een methode doet. Maar onze producten hebben altijd de eigen organisatie of de organisatie van je klant als onderwerp. Hierdoor kunnen onze gebruikers de vertaling naar de praktijk overslaan omdat ze die al als onderwerp gebruiken.”

“Het meekrijgen van medewerkers in organisatieverbetering vaak een grote uitdaging voor veel managers, leidinggevenden en consultants.” 
– Lammert van der Wal, CEO SharkMark

Van der Wal geeft nog een voorbeeld. “Via consultancybedrijf Lean & Co zijn de interne verbetercoaches van Stedin in Rotterdam nu zelf als spelleiders actief met Lean Scene Investigation, waarbij de rol van Lean & Co verschoven is van uitvoerende spelleider / consultant naar begeleider en verbeterpartner.” Van der Wal vertelt hoe Stedin LSI gebruikt tijdens hun periodieke terughaalactie, waarbij het hele wagenpark van 1600 voertuigen in tien weken wordt gecheckt, opnieuw ingericht, et cetera. Tijdens deze tien weken hebben twintig spelers (Stedin medewerkers, zoals monteurs en wagenparkbeheerders) in één spelronde van drie dagen 150 verbeteraangiftes ingediend, gewoon naast en tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden. Na afloop hebben de spelleiders met een aantal medewerkers aan de hand van de speldata een verbeterplan gemaakt en uitgevoerd. 

Op de vraag of de game ook voor interne doeleinden wordt gebruikt, geeft Van der Wal aan: “ Tot nu toe hebben we gesproken met één consultantspartij die het intern voor hun eigen organisatie wilde gebruiken maar dat is er nog niet van gekomen.”

SharkMark haalt groei-investering binnen

Onlangs maakte de softwareontwikkelaar bekend een groei-investering te hebben opgehaald bij drie investeringsmaatschappijen, voor een niet nader genoemd bedrag. De investering komt van G-force Capital, Triade Investments (Universitair Medisch Centrum Groningen) en Stichting Telematica. Het innovatieve karakter, gamification als datagedreven organisatieverbetering tool voor consultants en het schaalbare businessmodel waren voor de drie investeerders reden om vroeg in te stappen.

Naast Lean Scene Investigation ontwikkelde SharkMark onder meer ook JUNGOO Lean, een serious game, waarmee consultants de verbeterexpertise van medewerkers in een organisatie kunnen mobiliseren (crowdsourcen) door middel van een serious game.