Fairlane plukt de vruchten van fusie met Badenoch & Clark
Anderhalf jaar geleden fuseerden headhunters Fairlane en Badenoch & Clark. Volgens directeur Henk-Jan Vrieling heeft het samenwerkingsverband Fairlane op drie vlakken grote voordelen opgeleverd. De redactie van Consultancy.nl ging hierover met hem in gesprek.
“Los van het feit dat het natuurlijk best een hectische periode is geweest, is het samenvoegen van twee bedrijven voor ons ook een leerzaam proces geweest”, vertelt Henk-Jan Vrieling van Fairlane. “Sommige uitdagingen hadden we verwacht, andere waren wat onverwachter van aard, maar ook deze hebben we weten op te lossen”, zegt Vrieling terugblikkend op de afgelopen periode.
Fairlane, dat in 2000 werd opgericht en gevestigd is in Amsterdam, is een professioneel headhuntersbureau en focust zich onder meer op ervaren consultants. Badenoch & Clark, dat eveneens een vestiging heeft in onze hoofdstad, biedt werving- en selectieoplossingen aan op het gebied van senior posities. Het bedrijf bestaat sinds 1980 en heeft kantoren in elf landen.
Grotere binnenvijver
“Als ik al met al terugkijk, hebben we gewoon een mooie twee jaar achter de rug, waarvan we de positieve resultaten al direct terugzien”, vertelt Vrieling. “Kijk, de belangrijkste reden om deze fusie aan te gaan was groei, en om te kunnen profiteren van schaalvoordelen. Door het samenwerkingsverband zijn we nu beter in staat om onze opdrachtgevers te bedienen. In Nederland én in het buitenland.”
“Het blijft echter een uitdaging in de huidige markt, want vrijwel al onze klanten zoeken mensen met tussen de vier en de tien jaar aan werkervaring [manager- en senior manager-level, red.].” De krappe markt waarin Fairlane zich begeeft, stimuleert het zoeken naar creatieve oplossingen, legt Vrieling uit: “Onze klant kan wel een heel mooi eisenlijstje opstellen, maar de kans dat zo’n professional er is en bovendien ook beschikbaar is, die is gewoon niet heel groot. Dat komt omdat organisaties er alles aan doen om mensen die (bijzonder) goed presteren te behouden. Hierom moet je toch wel op zoek gaan naar oplossingen buiten de gebaande paden, en klanten meenemen in het feit dat ze ook open moeten staan voor concessies.”
De fusie maakt het voor Fairlane mogelijk om deze oplossingen gemakkelijker te vinden. “De afgelopen achttien jaar hebben we een sterk netwerk van kandidaten opgebouwd, wat vrijwel altijd het startpunt is geweest bij onze opdrachten. Doordat we nu groter zijn, kunnen we, als we bijvoorbeeld voor een klant geen geschikte kandidaat hebben binnen ons netwerk, ook uit de vijver van Badenoch & Clark vissen. Dat is dus een hele mooie complementaire toegevoegde waarde.”
En het lukt het headhunterskantoor nu ook om Nederlandse klanten te helpen bij hun buitenlandse ambities. “Zo hebben we recentelijk een Nederlandse partij geholpen met het opbouwen van een team voor het nieuwe kantoor in Duitsland.”
Grotere buitenvijver
Ook buiten de advieswereld heeft Fairlane door de samenwerking zijn netwerk weten te vergroten. Consultants die werkzaam zijn voor adviesbureaus, maar bijvoorbeeld een baan ambiëren in een andere sector, kunnen via Fairlane deze stap maken en hebben door de fusie de keuze uit veel meer bedrijven, licht Vrieling toe: “Ons zogenaamde consulting-exit-network is een stuk breder geworden. Dat komt omdat onze partner Badenoch & Clark onderdeel is van de Adecco Group, een organisatie met een omzet van ruim €22 miljard die vrijwel met ieder bedrijf een contract heeft. Van dit netwerk kan Fairlane dus gebruikmaken.”
“Door het samenwerkingsverband zijn we nu beter in staat om onze opdrachtgevers te bedienen. In Nederland én in het buitenland.”
Verbeterde carrièremogelijkheden
Naast dat de krachtenbundeling Fairlane de nodige commerciële voordelen heeft gebracht, benadrukt Vrieling dat het samenwerkingsverband eveneens voordelen heeft opgeleverd op het personele vlak. “De beperkte doorgroeimogelijkheden waren een achilleshiel van Fairlane. Voor de fusie waren we met tien mensen, zeven medewerkers en drie partners. Het perspectief voor onze mensen was om op termijn een keer partner te worden. Dus medewerkers moesten het vooral heel leuk vinden wat we doen, want niet iedereen kan nou eenmaal partner worden. Doordat we nu onderdeel zijn van een zeer groot geheel, kunnen onze mensen veel meer kanten op.”
Badenoch & Clark is het Europese label van de Adecco Group, maar er zijn ook labels voor Azië en Amerika, laat Vrieling weten: “Onze medewerkers kunnen bijvoorbeeld kiezen om een transfer te maken naar het buitenland om daar een paar jaar ervaring op te doen. Een teamlid van ons zou het bijvoorbeeld best leuk vinden om een tijdje in Japan te gaan werken. Door de fusie kan dat nu betrekkelijk eenvoudig gerealiseerd worden. Dit principe spreekt bovendien met name jongen mensen aan. Deze mogelijkheid konden we ze eerst niet bieden, maar nu wel. We zijn een aantrekkelijkere werkgever, daar ben ik erg blij om.”
Binnenkort gaat Fairlane als onderdeel van de fusie verder als Badenoch & Clark. De naam Fairlane verdwijnt dan, de focus op consultancyrollen en consulting exits blijft. Tegelijk met die officiële fusie lanceert Badenoch & Clark een vernieuwde uitstraling en website.