Kennis ontwikkelen en delen: de aanpak van First Consulting

19 april 2019 Consultancy.nl

Technologie is continu in ontwikkeling, bestaande processen veranderen, nieuwe technologieën vereisen nieuwe vaardigheden en door globalisering wordt informatie op steeds grotere schaal verspreid. Ook de snelheid van veranderingen neemt in hoog tempo toe waardoor organisaties sneller in staat moeten zijn om zich aan te passen. Organisaties kunnen echter alleen veranderen als medewerkers leren en zich continu blijven ontwikkelen.

Consultancyorganisatie First Consulting helpt toonaangevende bedrijven bij het verbeteren van hun operationele performance in de mix van proces, technologie en businessimplementatie. Binnen het businessimplementatie-domein staan mensen centraal: er wordt een aanpak gehanteerd waarbij individuen, teams en organisaties van een huidige situatie naar een beoogde nieuwe situatie worden begeleid vanuit drie invalshoeken. Eén van de invalshoeken is Learning & Collaboration.

Learning & Collaboration

Learning & Collaboration-activiteiten ondersteunen medewerkers om prestaties te verbeteren. Het identificeren en implementeren van leer- en samenwerkingsmogelijkheden resulteren in een effectievere en efficiëntere manier van werken in lijn met de strategische doelstellingen van een bedrijf. Vraagstukken die de consultants van First Consulting tegenkomen zijn: “Hoe zorgen we ervoor dat verschillende teams met elkaar kennis uitwisselen en niet telkens opnieuw het wiel gaan uitvinden?”​ of “We hebben de medewerkers nu opgeleid, maar hoe zorgen we ervoor dat ze zich gaan gedragen passend bij de organisatieverandering?”. 

Hierbij maakt het bureau gebruik van het zelfontwikkelde Learning Lifecycle-model waarbij het aanleren van nieuwe vaardigheden en het delen van de opgedane kennis centraal staan.

Kennis ontwikkelen en delen: de aanpak van First Consulting

Learning: Snelheid is de sleutel tot succes

Bij klanten is een aantal trends zichtbaar op het gebied van leren:

  • Overal toegankelijk – Training moet overal, altijd en op elk toestel beschikbaar zijn. Even snel tussen meetings door, of wachtend in de rij. Micro-learning wint daarom steeds meer terrein. ​
  • Maatwerk – Medewerkers verwachten meer en meer op maat gemaakte trainingen die passen bij hun rol, verantwoordelijkheden en persoonlijke ontwikkeling. De focus komt te liggen op unieke ‘user learning journeys’. ​
  • Nieuwe technologieën – Augmented- en virtual reality vervangen de traditionele classroom-trainingen en e-learnings (gamification en simulaties) terwijl artifical intelligence en machine learning voor meer persoonlijke training met direct meetbare resultaten zorgen.
  • Diversiteit in vaardigheden – Nieuwe technologieën en automatisering zorgen ervoor dat de focus verschuift naar waardetoevoegende activiteiten en meer aandacht voor soft skills. ​

Bovenstaande trends zorgen voor een verschuiving van de invulling van het 70-20-10 leermodel. Minder klassikaal, meer interactief, intuïtief en overal toegankelijk. Om op deze trends in te spelen werkt First Consulting onder meer samen met bedrijven zoals Brainstud om medewerkers een optimale leerbeleving aan te bieden. 

Collaboration – samenwerking is essentieel om wendbaar te zijn

Naast het aanleren van nieuwe vaardigheden, is het ook van belang dat informatie op een gestructureerde wijze wordt opgeslagen en verspreid onder de medewerkers. Mede door een hoge doorloop en uitstroom van oudere medewerkers is het belangrijk dat kennis goed geborgd wordt. Om collaboration binnen een bedrijf te kunnen optimaliseren zullen bedrijven kennisdeling moeten stimuleren en een structureel onderdeel laten worden van bestaande processen. 

  • Borgen: Hiervoor moeten informatie en trainingen goed worden gedocumenteerd, gestructureerd, beveiligd, beheerd en beschreven. Door kennis toegankelijk, vindbaar en herbruikbaar te maken zorg je voor een efficiëntere bedrijfsvoering.
  • Delen: Door experts zichtbaar te maken en medewerkers actief te betrekken in de doorontwikkeling van trainingsmaterialen, verhoog je de betrokkenheid en wordt innovatie gestimuleerd.
  • Ondersteunen: Om te kunnen voldoen aan de toenemende toegankelijkheidseisen is het belangrijk dat de organisatie een leeromgeving ondersteunt. Hiervoor zijn verschillende standaardplatformen beschikbaar, die goed geïntegreerd kunnen en moeten worden met bestaande landschappen. 

Het is voor een bedrijf van belang om de medewerkers tijdig te voorzien van de nodige kennis. Door kennis en informatie altijd en overal toegankelijk te maken worden medewerkers maximaal ondersteund in hun manier van leren. 

De Learning & Collaboration-dienstverlening van First Consulting focust zich op het inzetten van de juiste kennis, op de juiste manier en voor en door de juiste medewerkers. Hierin begeleiden consultants de klanten van het bureau door een op maat gemaakt ontwikkelplan op te stellen en deze gezamenlijk tot uitvoering te brengen. 

Gerelateerd: Organisatieontwerp: de visie en aanpak van First Consulting.