Beste bureaus voor digitale marketing en e-business volgens klanten

10 april 2019 Consultancy.nl

Nieuw onderzoek heeft aangetoond welke adviesbureaus in Nederland de beste diensten leveren op het gebied van e-business, e-commerce en digitale marketing. Een selecte groep van dertien adviesbureaus maakt hier de dienst uit, geleid door SparkOptimus. De top vijf wordt gecompleteerd door strategiereuzen McKinsey en BCG en Big Four-kantoren Deloitte en KPMG.

De onderzoekers van Emerce ondervroegen meer dan 1.000 beleidsmakers die het afgelopen jaar consultants hebben ingehuurd. Daaruit zijn de beste e-business-adviesbureaus van ons land naar voren gekomen.

Het Amsterdamse SparkOptimus, opgericht in 2010, staat bovenaan de lijst. Het adviesbureau is in rap tempo uitgegroeid tot een organisatie met een team van meer dan 80 consultants, die gespecialiseerd zijn in digitale strategie en implementatie. “Deze erkenning is het bewijs dat onze pragmatische en 'getting it done'-benadering van digitale transformatie en disruptie werkt”, zegt Tom Voskes, Managing Partner bij SparkOptimus.

De aanwezigheid van McKinsey & Company en Boston Consulting Group (BCG) in de top van de lijst mag geen verrassing heten, aangezien het paar al jaren bovenin de ranking staat. McKinsey biedt zijn digitale marketingdiensten aan via zijn Marketing & Sales- en Retail-afdelingen, die verantwoordelijk zijn voor de e-commerce- en omnichannel-proposities van het bedrijf, terwijl McKinsey Digital zich richt op digitale ondersteuning. BCG werkt met vergelijkbare afdelingen en heeft zijn digitale capaciteiten gebundeld in dochterbedrijven BCG Platinion en BCG Digital Ventures. 

Ook Deloitte en KPMG nestelen zich tussen de koplopers in de Nederlandse adviesruimte voor e-commerce en digitale marketing. Ze zijn op een vergelijkbare manier uitgegroeid tot bekende namen in deze ranglijst. De twee Big Four-kantoren sleepten de afgelopen drie keer een plek in de top tien binnen. KPMG biedt zijn diensten op het gebied van digitale marketing en e-commerce aan vanuit zijn klantadviespraktijk, die deel uitmaakt van KPMG Management Consulting, een afdeling binnen KPMG Advisory. De servicelijn kent zes hoofdproposities: klantervaring, marketing, klantgegevens en -analyses en klantgerichte organisatie. Bij Deloitte worden de diensten geleverd door de Customer Strategy- en door de Sales & Marketing-unit, die beide onderdeel zijn van Deloitte Consulting. Technologie en creatieve ondersteuning vallen onder de verantwoordelijkheid van Deloitte Digital.Beste bureaus voor digitale marketing en e-business volgens klanten

Vlak achter de top vijf bevindt zich een cluster van zes adviesbureaus. Ook de andere twee Big Four-kantoren – EY en PwC – maken deel uit van de lijst, evenals Accenture, een andere wereldwijde adviesgigant. EY heeft verschillende servicelijnen die samenwerken in zijn e-businessportfolio. Denk hierbij aan de lijnen customer, strategy, programmabeheer, people advisory services en technologie. Bij PwC worden strategische opdrachten uitgevoerd door Strategy&, terwijl PwC Consulting de opdrachten rondom implementatie en technologie op zich neemt. Accenture maakt intussen gebruik van zijn strategiedivisie om managementconsultancydiensten te bieden aan klanten, terwijl Accenture Interactive en Accenture Digital zich respectievelijk op creatieve en technologische kwesties richten.

Boer & Croon is een managementadviesbureau en leverancier van jonge managers. Het bedrijf heeft een trackrecord van meer dan vier decennia in de Benelux. DigitalWorks een specialist is op het gebied van digitale marketing, branding en campagnebeheer. Daarnaast staat Online Dialogue in de lijst, dat zich richt op conversie-optimalisatie van digitale technologiekanalen en marketingcampagnes.

Verder behoort EY VODW eveneens tot de beste Nederlandse adviesbureaus voor e-business en digitale marketing. Het bedrijf ontstond afgelopen jaar nadat EY het in Leusden gevestigde kantoor inlijfde. Ten slotte is er in er lijst ook een plek gereserveerd voor het Amerikaans technologiebedrijf Cognizant, een specialist op het gebied van digitale klantervaringen. 

De ranglijst verschijnt op een moment dat er volop wordt geïnvesteerd in het e-businesslandschap. Door de snelle digitalisering, de opkomst van nieuwe consumentenbehoeften en de opmars van online als het standaardkanaal voor bedrijven, zien organisaties zich genoodzaakt snel te veranderen. Wie dat niet doet loopt het risico zijn concurrentievoordeel te verliezen. Van de ontwikkeling van nieuwe online strategieën en bedrijfsmodellen tot de integratie van e-commerce in een bredere benadering van ‘brick-and-mortar’, of van de optimalisatie van de customer journey tot de implementatie van supply chain-systemen om te zorgen voor snellere levering aan klanten: het zijn allemaal klussen waarbij externe consultants een sleutelrol kunnen vervullen.