L’Oréal krijgt Korn Ferry prijs voor hoge medewerkersbetrokkenheid
De werknemers van de Franse cosmeticagigant behoren tot de meest betrokken medewerkers van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Korn Ferry onder grote 69 organisaties in ons land.
Jaarlijks voert de executive search- en human capital-dienstverlener onderzoek uit naar medewerkersbetrokkenheid binnen organisaties. Dit gebeurt op wereldwijde schaal: dit jaar zijn meer dan 3,7 miljoen respondenten in 60+ landen wereldwijd ondervraagd.
Onder de Nederlandse ondernemingen kwam L’Oréal als winnaar uit de bus. L’Oréal is een conglomeraat van 34 diverse merken in de beautysector, zoals bijvoorbeeld Elvive, Revitalift, Infallible en Studio Line. Wereldwijd telt L’Oréal 82.600 medewerkers, goed voor een omzet van €26 miljard. In Nederland heeft het bedrijf 470 medewerkers, werkzaam vanuit het hoofdkantoor in Hoofddorp.
Eva Szreder, Human Resources Directeur van L’Oréal Nederland, laat in een reactie op de onderscheiding weten dat ze trots is op het signaal van de eigen medewerkers. De mensgerichte cultuur van de organisatie ziet ze als de belangrijkste succesfactor: “Wij hebben altijd geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze mensen. Bij L’Oréal krijgt iedereen een gepersonaliseerd trainingsprogramma en managers volgen daarbij een speciaal voor hen ontwikkeld leadership-programma. Ook zijn we al geruime tijd bezig om alle medewerkers te voorzien van digital upskilling, een must om waarde te behouden in deze snel veranderende wereld.”
De creatieve en dynamische werkomgeving en het uitdagende werk zijn volgens Szreder ook kenmerken die medewerkers appreciëren. “Mensen krijgen bij L’Oréal al snel een grote mate van verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid. De enquête laat dan ook zien dat onze medewerkers zich zeer gemotiveerd voelen om elke dag weer het beste uit zichzelf te halen. Dat maakt mij erg trots!”
Het feit dat werknemers zeer betrokken zijn bij het bedrijf en diens visie, is goed nieuws voor L’Oréal Nederland. Uit onderzoek van Gallup blijkt dat organisaties die tot het bovenste betrokkenheidskwartiel behoren, 17% productiever en 21% winstgevender zijn dan bedrijven die zich in het onderste kwartiel bevinden. Uit een ander onderzoek van Korn Ferry zelf kwam naar voren dat een hoge medewerkersbetrokkenheid de omzetgroei met een factor tweeënhalf kan versterken. Hendrik van Maaren, Client Director bij Korn Ferry, zegt: “Een zeer betrokken personeelsbestand verhoogt de productiviteit en de flexibiliteit van de organisatie. Het is dus niet alleen een ‘nice to have’, maar kan een aanwijsbaar concurrentievoordeel opleveren.”
Bijkomend voordeel is dat in de huidige arbeidsmarkt, waar er een heuse ‘war for talent’ woedt, een hoge medewerkersbetrokkenheidsscore ook betekent dat minder mensen geneigd zijn te vertrekken en dat meer professionals kunnen worden aangetrokken. “Een hoge engagement score betekent dat het bedrijf een aantrekkelijke werkgever is, wat heel belangrijk is bij het aantrekken en gebonden houden van talent”, sluit Van Maaren af.
L’Oréal blijkt het niet alleen in Nederland goed te doen op HR-vlak. Ook in Portugal, Rusland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Oekraïne, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk ligt de werknemersbetrokkenheid zeer hoog. Buiten Europe is L’Oréal ook in Taiwan en Thailand in het zonnetje gezet.
Gerelateerd: Bedrijven die gezondheid stimuleren hebben meer betrokken medewerkers.