Kirkman Company haalt People On Point gedachtegoed naar Nederland

14 december 2018 Consultancy.nl 4 min. leestijd

Het Nederlandse Kirkman Company is een samenwerking aangegaan met People on Point, een Belgisch-Frans bureau gespecialiseerd in het ondersteunen van organisaties bij het actiever en meer betrokken maken van hun medewerkers. Als onderdeel van het partnership, zal Kirkman Company de unieke methodologie van People on Point adopteren en implementeren bij zijn klanten in Nederland. “We introduceren hiermee een unieke propositie in de Nederlandse markt”, aldus Roy Klaassen, Managing Partner van Kirkman Company.

People on Point heeft volgens Klaassen een andere kijk op menselijk kapitaal en medewerkersbetrokkenheid. Het bureau heeft dit te danken aan de jarenlange ervaring die de twee oprichters van het bedrijf – Erik Perey en Christian Salez – hebben opgedaan, en aan het model dat zij op basis van die lessen en ervaringen ontwikkelden. Uitgangspunt van de aanpak is dat voldaan moet worden aan acht gouden regels, waarmee een organisatie naar een sterke medewerkersbetrokkenheid kan streven. De acht regels zijn: 1. ‘Prove your promise’; 2. ‘Personalise to retain’; 3. ‘Tell a story’; 4. ‘Show recognition’; 5. ‘Develop a lasting relationship’; 6. ‘Respect and empower’; 7. ‘Build your tribe’; en 8. ‘Cultivate pleasure’.

Werknemersbetrokkenheid als strategische prioriteit

De twee oprichters van het bedrijf hebben de afgelopen jaren hun bewezen aanpak succesvol toegepast bij uiteenlopende grote bedrijven, waaronder Air France, Nespresso, Le Royal Mansour, G4S en Orange, waar ze naar eigen zeggen “aansprekende resultaten” hebben neergezet. “De belangrijkste ‘asset’ van welk bedrijf dan ook, zijn de mensen. De meest succesvolle en winstgevende organisaties zien dit in en maken van werknemersbetrokkenheid een strategische prioriteit. Door werknemers te betrekken, enthousiasmeren en tevreden te stellen, kunnen bedrijven hun resultaten significant verbeteren”, legt Perey uit. 

Alvorens hij People on Point in 2016 mede oprichtte, gaf de Fransman leiding aan Luxury Attitude, een Frans consultancybureau gericht op het hospitality- en luxesegment. People on Point medeoprichter Christian Salez is een Belg die eerder bestuursfuncties heeft bekleed bij reclamebureau TBWA, ‘s werelds oudste leer- en luxegoederen specialist Delvaux en luxe horlogemaker Raidillion. 

Kirkman Company haalt People On Point gedachtegoed naar Nederland

Waar aanpakken en methoden voor het verhogen van medewerkersbetrokkenheid veelal zijn gebaseerd op concepten rondom menselijk kapitaal, sociale wetenschap en psychologie, hebben Perey en Salez met hun aanpak gekozen voor een andere invalshoek. Aan de basis van die visie ligt de jarenlange ervaring die de oprichters hebben opgedaan op het snijvlak van klantenbinding en klantrelaties. 

Salez legt uit: “Wij hebben de People on Point-methodologie ontwikkeld als een end-to-end waardeketen die de principes van werknemersbetrokkenheid toepast om de ervaring van werknemers te verbeteren. Het proces is gestoeld op een set van eenvoudige principes, die zijn aangepast vanuit bewezen strategieën op het gebied van klantbetrokkenheid. Door deze op elk niveau binnen de organisatie toe te passen kunnen piramidestructuren worden omgezet naar ronde en kunnen medewerkers in superhelden veranderd worden.” 

Bouwen aan klantbeleving en loyaliteit

De aanpak van People on Point spreekt Kirkman Company Managing Partner Roy Klaassen aan, laat hij weten: “De methode laat organisaties beter presteren door de betrokkenheid van medewerkers te vergroten en klanten maximaal tevreden te stellen. Hiermee wordt organisaties een nieuwe standaard geboden om te bouwen aan klantbeleving en loyaliteit en wordt de medewerkersbetrokkenheid naar een hoger niveau getild. Het resultaat? Meer bottom line impact.”

De relatie tussen medewerkersbetrokkenheid en klantervaringen – en hun impact op financiële resultaten – is een van de meest onderzochte onderwerpen in het zakelijk landschap. Wellicht het grootste onderzoek hieromtrent werd uitgevoerd door Gallup. Het Amerikaanse instituut concludeerde dat organisaties die behoren tot het bovenste betrokkenheidskwartiel 17% productiever en 21% winstgevender zijn dan bedrijven in het onderste kwartiel. “Genoeg reden dus om te investeren in het betrokken maken van medewerkers op de klantbeleving”, zegt Klaassen. 

Omdat Kirkman Company bij zijn klanten een grote vraag ziet naar het verbeteren van zowel medewerkerstevredenheid als klantbetrokkenheid (“voor veel organisaties is dit het nieuwe wapen in de strijd om de klant in het huidige digitale tijdperk”) heeft Klaassen het initiatief genomen om het gedachtegoed en de aanpak naar ons land te halen: “Kirkman Company transformeert organisaties naar 100% relevantie voor alle stakeholders. Door People On Point naar Nederland te halen kunnen we nog gerichter invulling geven aan deze ambitie. Ik geloof dat dit een unieke propositie is voor de Nederlandse markt.”