Harde Brexit biedt verschillende sectoren grote kansen
Een vreedzame scheiding tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie lijkt verder weg dan ooit. Toch is er volgens adviesbureau Buck Consultants International hoop in deze bange dagen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de Nederlandse financiële zakelijke dienstverlening en de transport- en logistieksector kunnen profiteren van een harde Brexit. Volgens directeur René Buck realiseert het bedrijfsleven zich steeds meer dat er ook kansen zijn verbonden aan het Britse vertrek.
Toen in juni 2016 duidelijk werd dat het Verenigd Koninkrijk (UK) de Europese Unie (EU) zou gaan verlaten, stortten vele onderzoeks- en adviesbureaus zich op de mogelijke negatieve gevolgen van de scheiding. Zo kan een akkoordarm Brexitscenario Nederlandse exportbedrijven een financiële klap van circa €4,5 miljard bezorgen. Iets minder dan de helft van dat bedrag komt voor rekening van de landbouw- en de chemiesector. Daarnaast lijken met name kleinere exportbedrijven de dupe te worden van de Britse uittocht, omdat deze groep nauwelijks ervaring heeft met handel buiten de EU en veelal niet beschikt over voldoende middelen om dergelijke kennis en expertise in te kopen. Het feit dat meer dan de helft van alle Nederlandse exportbedrijven tot deze groep behoort, maakt een harde Brexit des te schrijnender.
Theresa May overleefde afgelopen woensdag de stemming over haar leiderschap: 200 fractieleden steunden haar, 117 wilden van haar af. Mays winstmarge was echter stukken kleiner dan verwacht, wat haar positie als premier lijkt te hebben verzwakt. Mede daardoor wordt het akkoordarme scenario steeds reëler. May stelde deze week de veelbesproken parlementsstemming over de Brexit uit, omdat ze inzag dat er geen meerderheid te vinden was voor het huidige conceptakkoord. In een laatste wanhoopspoging tot betere kaarten, bezocht ze de daaropvolgende dag per vliegtuig verschillende Europese regeringsleiders. Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, voorzag Mays poging van ondertiteling: “Er is geen enkele ruimte om opnieuw te onderhandelen over de Brexit-deal.”
Positieve gevolgen
Een vreedzame scheiding tussen de UK en EU lijkt momenteel verder weg dan ooit, terwijl de tijd steeds heviger begint te dringen, met alle economische gevolgen van dien. Toch is volgens René Buck, CEO van Buck Consultants International, in deze bange dagen ruimte voor optimisme: “Het is natuurlijk zo dat een harde Brexit overall slecht nieuws is, maar in sommige sectoren ontstaan kansen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de financiële sector, dan zie je dat er al een paar banken naar ons land zijn verhuisd vanwege de Brexit. In de financiële dienstverlening zien we daarnaast ook tradingplatforms en scheepvaartverzekeringsbedrijv
Tegenover BNR Nieuwsradio geeft Buck aan dat het Nederlandse bedrijfsleven zich in toenemende mate begint te realiseren dat Brexit eveneens mogelijkheden creëert: “Zo is er in Rotterdam een bedrijf dat met name afvaarten verzorgd van schepen die varen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. We zien dat dit bedrijf steeds meer afvaarten tussen ons land en het Verenigd Koninkrijk moet organiseren, omdat Britse bedrijven vooruitdenken en alvast wat extra voorraad aan de ander kant van de Noordzee willen hebben. Voor Nederlandse en andere Europese bedrijven geldt hetzelfde: ook zij brengen hun extra voorraden vast naar de overkant om in de nabije toekomst files en havenproblemen te vermijden.”
De grote hoeveelheid extra werk voor onder meer Rotterdamse havenbedrijven is echter wel van tijdelijke aard. “Bedrijven anticiperen nu vooral op wat komen gaat na 29 maart 2019 indien de Britten de EU zonder akkoord verlaten. Uiteindelijk hangt alles af van het akkoord, waarover het Britse parlement nog moet stemmen”, zegt Buck. Zonder akkoord zijn de EU en de UK voor elkaar na 29 maart slechts ‘een derde land’ volgens het regime van de Wereldhandelsorganisatie, wat handelsbarrières met zich meebrengt, waardoor bedrijven niet meer eenvoudig hun voorraden kunnen aanvullen. De havenbedrijven profiteren op dit moment dus vooral van anticipatiegedrag.
Het is nog niet bekend wanneer het Britse parlement wel gaat stemmen over de Brexit-deal. De huidige versie van het akkoord wordt naar alle waarschijnlijkheid niet door een meerderheid omarmd. Het is vervolgens de vraag of er nog voldoende tijd is om tot een herziene versie te geraken. Als we Junckers woorden mogen geloven, is daar los van de tijd zelfs geen ruimte voor, waarmee de scheiding akkoordarm lijkt te gaan aflopen. Toch biedt deze situatie volgens Buck zakelijke mogelijkheden: “Zonder deal hebben we bij import en export heel veel meer documenten nodig, zoals dat vroeger ook ging. Je zult dan zien dat logistieke dienstverleners zich op dat terrein gaan specialiseren en andere bedrijven hierbij de helpende hand gaan bieden. In de problemen die met Brexit gepaard gaan zitten dus ook oplossingen verscholen.”
Lees ook: Britse bankiers kunnen na Brexit veel meer verdienen in Europa.