De People Change Scan helpt om richting te geven aan adviezen
The People Change Scan helpt leidinggevenden bij hoe zij hun veranderopgaven het beste kunnen inrichten en uitvoeren. Chantal van Gerven, formulemanager bij de FranchiseAdviseur, maakt al een tijdje gebruik van de slimme tooling van adviesbureau People Change. “De Change Scan kan helpen om de vinger op de zere plek te leggen en goed inzicht geven in welke veranderstappen het meest effectief zullen zijn.”
De FranchiseAdviseur, gevestigd in het Noord-Brabantse Nuenen, bestaat uit een team van zes specialisten die elkaar inhoudelijk aanvullen, ieder vanuit een eigen kennisgebied binnen het franchisevak. Het bedrijf helpt klanten bij franchisevraagstukken door ondersteuning te bieden bij zowel de ontwikkeling en concretisering als bij de implementatie en verbetering van franchiseconcepten.
De klanten van de FranchiseAdviseur bestaan uit zowel franchisegevers als –nemers, zoals verenigingen en besturen van franchiseformules. Diensten die het bureau haar opdrachtgevers aanbiedt omvatten onder meer het opstellen van juridische documenten, het begeleiden van franchisegevers/-nemers bij hun strategie en positionering, het voorzitten van franchisevergaderingen en mediation. Daarmee is de FranchiseAdviseur naar eigen zeggen end-to-end betrokken bij (langbestaande) franchiseformules, van de opstart tot de begeleiding.
Ondersteuning bij veranderopgaven
Om leidinggevenden van zijn opdrachtgevers te ondersteunen bij de inrichting en executie van hun veranderopgaven, maakt de FranchiseAdviseur al enige tijd gebruik van een slimme tool: de People Change Scan – ontwikkeld door adviesbureau People Change. Aangezien de FranchiseAdviseur het toevoegen van waarde aan opdrachtgevers als een van zijn belangrijkste pijlers beschouwt, “past het gebruik van deze tool uitstekend bij die doelstelling”, vertelt Chantel van Gerven, formulemanager bij de FranchiseAdviseur. Ze licht toe: “Binnen iedere organisatie speelt wel iets waar de Scan toegevoegde waarde biedt. Onze franchisers zetten de tool in als hulpmiddel voor de ontwikkeling van hun franchiseformules.”
Van Gerven geeft een voorbeeld uit de praktijk. “Een van onze klanten wilde de organisatie doorontwikkelen en de bedrijfsprocessen opnieuw inrichten. Met de Scan werden de capaciteiten en ontwikkelmogelijkheden van alle medewerkers gemeten. Dit bood ondersteuning aan de implementatie en zorgde er onder andere voor dat de juiste mensen op de juiste plek zaten en de juiste taken uitvoerden.”
De People Change Scan wordt ook ‘intern’ toegepast ten behoeve van professionalisering. Van Gerven: “We hebben de People Change Scan toegepast om met elkaar in gesprek te gaan over onze eigen ontwikkelpunten. Het heeft ons meer inzicht over elkaar gegeven, waardoor we meer begrip en acceptatie hebben voor de achtergrond waarom een collega dingen op een bepaalde manier doet. Ook heeft het ons geholpen met onze eigen strategische keuzes. Naast onze kennis, ervaring en andere factoren bracht de Scan de bevestiging voor een aantal interne ontwikkelingen.” Zeer recentelijk werd de People Change Scan ook gebruikt om de interne communicatie te stroomlijnen. “Er liepen wat zaken vast. De Scan biedt dan inzicht en van daaruit maken we een ontwikkelplan om jezelf én elkaar beter te leren kennen en te begrijpen”, legt Van Gerven uit.
Na de scan inmiddels enkele maanden te hebben gebruikt, durft Van Gerven te stellen dat de aanpak onderscheidend is van andere scans op de markt. “De scan meet meer aspecten van verandering en vaardigheden en zoomt vooral in op de mensen en hun ontwikkelcapaciteit. De Scan onderscheidt zich hiermee omdat de focus op de ontwikkeling ligt. Hoe kunnen mensen zich ontwikkelen in de richting die nodig is, die ze zelf willen en die aansluit op de ontwikkelrichting van de organisatie? Daarnaast: veel scans blijven hangen in theorie en modellen. De People Change Scan maakt het vertrouwen tastbaar met een onderbouwd rapport, zeker voor wie visueel is ingesteld.”
Voor opdrachtgevers gelooft ze dat de toevoeging van de slimme tool het voor de FranchiseAdviseur mogelijk maakt om “meer richting en duiding” te kunnen geven in hun adviezen. Eerst ervaring op te doen met de tool alvorens deze breder uit te rollen, zorgde voor een waardevol fundament, geeft de formulemanager aan. Drie leden van het team – Chantal van Gerven, Bart van der Schoot (directeur) en Manon Punjwani (Office Manager) – hebben een training gevolgd over het gebruik van de People Change Scan, en hebben bovendien een certificering gekregen.
“Om echt te begrijpen hoe je de Scan kunt inzetten voor andere organisaties, raad ik aan om hem eerst voor jezelf te doen met een uitgebreide rapportbespreking. Voor mij werd toen meteen duidelijk hoe ik hem kan inzetten voor onze klanten en wat de toegevoegde waarde ervan is”, besluit Van Gerven.